لینک های دسترسی

Breaking News

سفر هیگل به کابل، بحث توافقنامه امنیتی یا دیدار سربازان


چگ هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده روز شنبه از همتای افغانش اطمینان حاصل کرده که توافقنامه امنیتی به بُن بست رسیده با ایالات متحده "به وقت آن امضاء" خواهد شد.

آقای هیگل گفت "وزیر دفاع افغانستان به من اطمینان داد که موافقتنامۀ امنیتی دوجانبه امضا خواهد شد."

وزیر دفاع امریکا این را هم گفت که به نظر وی اعمال فشار بیشتر، در امضای توافقنامه توسط رئیس جمهور کرزی کمک نخواهد کرد.

این در حالی است که چندی پیش نیز وزیر دفاع افغانستان از امضای توافقنامه امنیتی اطمینان داده بود که با واکنش ریاست جمهوری افغانستان رو به رو شد.

ایمل فیضی سخنگوی رئیس دولت در آن زمان گفت که وزیر دفاع افغانستان به خاطر اظهاراتش باید پاسخگو باشد.

نظیف شهرانی، استاد علوم سیاسی در پوهنتون اندیانا با اشاره به اظهارات ضد و نقیض مقامات ارشد افغانستان درخصوص توافقنامه امنیتی، به این باور است که هیچگاهی همفکری بین رئیس جمهور و اعضای کابینۀ افغانستان وجود نداشته است.

آقای شهرانی می گوید"همواره آقای کرزی وقتی که به مفاد شخصی اش بوده باشد با پارلمان ضدیت نشان داده و عدم پذیرش فیصلۀ لویه جرگه [مشورده دهی]نشاندهندۀ این مطلب است که آقای کرزی خود را قانون دانسته و هر چیزی را که خودش بخواهد قانون است. رئیس جمهور به افکار و نظریات مردم و اعضای کابینه اش بهای نمی دهد."

عدم دیدار با رئیس جمهور کرزی

وزیر دفاع امریکا در سفر روز گذشتۀ خود به کابل باوجود دیدار با وزرای دفاع و داخلۀ افغانستان با رئیس جمهور کرزی ملاقات نکرد و تا هنوز روشن نیست که این دیدار چه تاثیری می تواند بالای بن بست امضای توافقنامۀ امنیتی داشته باشد.

ایمل فیضی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به روزنامۀ نیویارک تایمز گفته است که رئیس جمهور تصمیم داشت شرایط خود را که شامل توقف حملات بر منازل و دهات افغان ها و "آغاز مذاکرات هدفمند صلح" با طالبان است، با آقای هیگل در میان گذارد.

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می گوید که آنان باور دارند که "امریکا می تواند هر دو شرط را برآورده سازد."

اما آقای هیگل، می گوید که ملاقات با رئیس جمهور هدف سفر وی نبوده است.

وزیر دفاع امریکا می گوید"من هیچگاهی خواهان ملاقات با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان نشدم. ملاقات با وی هدف سفر من نبود. هیچگاهی دعوت ملاقات با رئیس جمهور را به دست نیاوردم. آنچنانیکه خاطرنشان کردم که این سفر در بارۀ عساکر بود و انتظار ملاقات با رئیس جمهور را نداشتم."

در این حال، آقای شهرانی می گوید که عدم دیدار وزیر دفاع امریکا با رئیس جمهور افغانستان این معنی را می رساند که"امریکایی ها درک کرده اند حرف زدن و معامله با آقای کرزی موقف آن را بلند تر نشان می دهد، در حالیکه آنقدر مهم نیست."

این تحلیلگر افغان مقیم در امریکا به این باور است که "هر قدر امریکایی ها نظریات آقای کرزی را نادیده بگیرند، هم به سود امریکا و هم به نفع افغانستان خواهد بود."

حفظ دست آورد ها در افغانستان

نظیف شهرانی به این باور است که اگر امریکا می خواهد افغانستان دست آورد های یک دهۀ گذشته را از دست ندهد باید برنامۀ موقتی حضور عساکر را تا بعد از انتخاب رئیس جمهور جدید طرح ریزی کند.

به نظر آقای شهرانی هنوز هم دیر نشده و مقامات امریکایی در صورت عدم آمادگی رئیس جمهور کنونی افغانستان، امضای این توافقنامه را به رهبر جدید سیاسی افغانستان واگذار کند.

در این حال، احمد مجیدیار تحلیلگر افغان در نهاد پژوهشی امریکن انترپرایز به این باور است که تصمیم رئیس جمهور افغانستان در تاخیر امضای توافقنامه نگرانی سایر اعضای حکومت آن کشور را برانگیخته است.

مجیدیار می گوید"مقامات افغان می دانند که اگر ایالات متحده افغانستان را ترک کند، سایر متحدین ناتو نیز خواهند رفت و در حقیقت سال ۱۹۸۹ تکرار خواهد شد."

تاخیر امضای توافقنامۀ امنتی دوجانبه میان ایالات متحده و افغانستان، پای چندین مقام ارشد امریکایی را به کابل کشانید اما دیدار آنان با رئیس جمهور افغانستان بن بست امضای توافقنامه را حل نکرد.

کارل لیفن، رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای ایالات متحده نیز در یک نامه به رئیس جمهور بارک اوباما گفته است که تاکید ایالات متحده روی امضای توافقنامه امنیتی توسط رئیس جمهور کرزی الی تاریخ ۳۱ ماه دسمبر "باور های نادرست" را تقویت می کند که گویا واشنگتن نسبت به کابل بیشتر به این توافقنامه نیاز دارد.

در تهیه این گزارش از منابع خبرگزاری آسوشتدپرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG