لینک های دسترسی

Breaking News

مربی تیم فوتبال بانوان: هنوز آغاز سفر است، به شما افتخار می کنم


کیلی لیندسی، مربی تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان
کیلی لیندسی، مربی تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان

تیم فوتبال بانوان افغانستان در دومین رقابت جام فوتبال کشور های جنوب آسیا در برابر بنگله دیش با نتیجۀ ۶-۰ شکست خورد و از آن جام حذف شد.

ملی پوشان افغانستان نخستین رقابت را در برابر هند با نتیجۀ ۵-۱ باخته بود.

کیلی لیندسی، مربی امریکایی تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان در پایان رقابت با بنگله دیش گفت " از اینکه مربی شما استم برایم نهایت مایۀ افتخار است. شما تا اخیر رزمیدید بدون اینکه به نتیجۀ رقابت بی اندیشید."

بازیکنان این تیم تازه هفت روز می شود که دور هم جمع شده و با هم به شکل گروهی فوتبال می کنند.

چند ماه پیش یک کمپ تمرینی برای گزینش تیم ملی فوتبال بانوان در ایالت کالیفورنیای امریکا برگزار شده بود که در آن تنها بازیکنان ساکن در امریکا، اروپا و یک بازیکن ساکن در افغانستان حضور داشت.

خانم کیلی گفت "تازه در آغاز سفر قرار دارید، اگر در سه روز تا اینجا آمده ایم وعده می دهم که تا یک سال این نتیجه متفاوت باشد و در سه سال آینده ما به هدف مان خواهیم رسید."

خالده پوپلزی، عضو هیأت رهبری تیم ملی بانوان افغانستان در صفحۀ فیسبوک خود به گونۀ زنده پس از ختم رقابت به ملی پوشان افغان به ویژه آنانیکه بیش از حد مایوس بوده و اشک می ریختند گفت "نباید گریست. ما مانند یک خانواده گرد هم جمع شدیم. پشت حرف های مردم نگردید. ما می دانیم که در داخل میدان چه می گذرد. شما با تمام نیروی تان جنگیدید و برای تیم تان فوتبال کردید."

خانم پوپلزی تاکید می کند که نتیجۀ امروزی "برای تیم قناعت بخش بوده و اگر در سه روز اینگونه فوتبال می کنیم یقین داریم که در چند ماه و سال دیگر در برابر این تیم های که همواره در کنار هم اند نتیجۀ بهتری به ارمغان خواهیم آورد."

این رقابت های هر دو سال در میان در یکی از کشور های جنوب آسیا برگزار می گردد برعلاوۀ افغانستان، هند و بنگله دیش، تیم های سریلانکا، بوتان، مالدیف و نیپال نیز شرکت کرده بودند؛ اما، در سال روان تیم پاکستان از حضور در این رقابت ها سر باز زد.

تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان در رقابت با بنلگه دیش
تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان در رقابت با بنلگه دیش

بیش از یک دهه از تشکیل تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان می گذرد. در کشوری مانند افغانستان که پابند فرهنگ و سنت های دیرینه است، حضور دختران در میدان های ورزشی به ویژه فوتبال یک امر غیر معمول و سنت شکن به نظر می رسد.

تیم ملی که در رقابت های فوتبال کشور های جنوب آسیا ۲۰۱۶ هند حضور یافت تشکیلی از بازیکنان ساکن در اروپا، امریکا و افغانستان بود.

این تیم هیچگاهی باهم بازی گروهی انجام نداده و فدراسیون فوتبال افغانستان هم بنابر دلایل که آن را "مشکلات فرهنگی و اجتماعی" می خواند، تلاشی برای همآهنگی یک رقابت دوستانه نکرده بود.

آنچه مبصرین در کل در خصوص رقابت های فوتبال آنهم در سطح ملی یک کشور باور دارند اینست که فدراسیون ها نباید تیم های شان را بدون آمادگی کم از کم ۶۰ درصد به میدان های بین المللی رقابت بفرستند.

کارشناسان فوتبال مانند خلیل جاوید ساکن در شهر ریچماند ایالت ویرجینیا به این باور است که تحسین حضور دختران ملی پوش افغان در میدان فوتبال "مایۀ تشویق آنان می گردد اما اگر این تیم ها بدون آمادگی کامل به میدان بروند باعث می شود اشتیاق، جرأت و اعتماد به نفس خود را از دست دهند و بار دیگر نتوانند در همچو میدان های حضور به هم رسانند."

به گفته آقای جاوید اگر سطح فوتبال و آمادگی تیم های مانند هند و بنگله دیش با افغانستان مقایسه گردد، می توان گفت که هنوز هم ملی پوشان افغان خوب درخشیده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:40:45 0:00

اما جمیل فریادی کمشنر فدراسیون فوتبال افغان های ساکن در ویرجینیا می گوید که برای بهتر شدن یک تیم "نباید بعد از رقابت روی آن صحبت کرد بلکه قبل از حضور تیم در تورنمنت باید صحبت صورت گیرد."

آقای فریادی به "لیگ رادیویی" صدای امریکا گفت که باید تعداد بازیکنان ساکن در ایالت های مختلف ایالات متحده مشخص گردد تا خانم لندسی بتواند در اوقات مشخص بازیکنان نخبه را گرد هم آورد."

این کمشنر فدراسیون ورزشی افغان های ویرجینیا از فدراسیون فوتبال افغانستان خواست تا شرایط سفر دختران افغان ملی پوش را به ویرجینیا فراهم کند تا با حضور نزدیک بازیکنان نتیجۀ بهتری در رقابت های بعدی به دست آورند.

فدراسیون فوتبال افغانستان ادعا می کند که با "تمام امکانات را که به تیم ملی فوتبال پسران فراهم کرده بودیم به تیم دختران نیز آماده ساخته و با دو مربی خارجی آنان را به رقابت های جنوب آسیا اعزام کردیم."

آقای جاوید تاکید کرد که فدراسیون فوتبال افغانستان وظیفه دارد نهایت تلاش خود را برای فراهم آوری شرایط بهتر تمرینی و همآهنگی بیشتر این دختران افغان به خرج دهد تا اگر آنان باوجود تمام محدودیت های اجتماعی به نام افغانستان فوتبال می کنند "ما هم وظیفه داریم کاری نکنیم اشک آنان در اخیر رقابت به زمین بریزد."

XS
SM
MD
LG