لینک های دسترسی

Breaking News

چالش های حکومت جدید افغانستان در کنفرانس لندن


شماری از تحلیلگران افغان در قبال کنفرانس لندن خوشبین اند، اما ادعا می کنند که حکومت فعلی برای جلب کمک های بین المللی دست بلندی برای خواسته هایش نخواهد داشت، زیرا تا هنوز موفق به تشکیل کابینه نه شده و امنیت کشور نیز رو به وخامت گراییده است.

قرار است چهارم ماه دسامبر، لندن میزبان مقامات حکومت وحدت ملی افغانستان و بیش از ۶۰ کشور و سازمان های بین المللی باشد که موضوع بحث آن روابط و همکاری مالی جامعه بین المللی با حکومت جدید افغانستان است.

سیف الدین سیحون، استاد فاکولته اقتصاد پوهنتون کابل می گوید که حکومت وحدت ملی تلاش خواهد کرد تا کمک های جامعه بین المللی بیشتر از طریق بودجه افغانستان به مصرف برسد، اما با در نظر داشت دشواری های موجود، کابل چاره ای ندارد مگر اینکه کمک های جامعه بین المللی را بدون قید و شرط بپذیرد.

آقای سیحون به رادیوآشنا گفت که متاسفانه این آرزو به خاطر تحقق پیدا نمی کند، "چون جامعه بین المللی و کمک رسان ها در کشور مثل افغانستان بیشتر بر نیات خود تمرکز دارند. بناً مثل گذشته، به یک توقع تقریبا، غیر عملی مبدل خواهد شد."

جان آغا اقبال، دیپلومات پیشن افغان مستقر در امریکا، نیز به این باور است که چالش های حکومت جدید افغانستان در کنفرانس لندن گسترده خواهد بود و دست آورد های را که انتظار میرفت، به دست نخواهد آورد.

آقای اقبال به این باور است که حکومت افغانستان خواست های خود را با دست باز ارایه کرده نمی تواند زیرا تا حال کابینه را تشکیل نداده و اقدام جدی برای مبارزه با فساد اداری نداشته است.

این دیپلومات پیشین می گوید "دست آورد حکومت وحدت ملی در کنفرانس لندن چالش زیاد خواهد داشت و دست آورد هایش محدود خواهد بود."

توافق روی انتخاب وزرا

یک مقام عالیرتبه حکومت به شرط اینکه از او نام برده نشود، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تا حال رهبران حکومت وحدت ملی بالای ۱۷ وزارت توافق کرده اند و شماری از وزرای جدید در کنفرانس لندن، اشتراک خواهند کرد.

به گفته آن مقام، تا حال هشت وزارت به شمول وزارت دفاع، تجارت و عدلیه به عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه تعلق گرفته و نو وزارت به شمول وزارت داخله، مالیه و احیا و انکشاف دهات به محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، تعلق گرفته است. این مقام همچنین گفت "رحمت الله نبیل، رئیس فعلی امنیت ملی افغانستان، احتمال دارد در مقام اش باقی بماند."

ولی آقای سیحون می گوید که با در نظر داشت روند پیچیدأ معرفی وزرا به پارلمان، وزاری جدید نه، بلکه سرپرست وزارت ها در کنفرانس لندن اشتراک خواهد کرد.

این استاد پوهنتون کابل روند انتخاب وزیر در افغانستان را "خیلی پیچیده" عنوان می کند. آقای سیحون می گوید "باید اسناد [نامزد وزیران] در پارلمان مطالعه شود و پارلمان برای انتخاب آنان آمادگی بگیرد و مقدمات این روند، بسیار زمانگیر است."

به باور آقای سیحون در چند روز باقی مانده به کنفرانس لندن، امکان معرفی [و رای اعتمادگیری وزرای جدید از پارلمان] وجود ندارد و سرپرست وزیران حکومت قبلی در کنفرانس شرکت خواهند کرد.

ولی شماری از تحلیلگران به این باورند که هر گاه رئیس جمهور و رئیس اجرایی توافق کنند، هنوز هم احتمال تعین وزرای جدید دور از امکان نیست.

با وجود کمک میلیارد دالری برای افغانستان، در بیش از یک دهۀ پسین، حکومت حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، از نحوۀ مصرف کمک ها ناراضی بود و ادعا می کرد که مصارف کمک های کشور های تمویل کننده غیر موثر بوده و مطابق به نیازمندی های افغانستان به مصرف نرسیده است.

آقای اقبال می گوید که حکومت جدید نیز قادر نخواهد بود قناعت جامعه بین المللی را برای مصرف کمک از طریق بودجه افغانستان، حاصل کند، اما در مقایسه با حکومت قبلی، بخش بیشتر کمک ها از طریق بودجه افغانستان به مصرف خواهد رسید.

حال شماری از کارشناسان به این باور اند که کمک های جامعه بین المللی در کنفرانس لندن بالای نیروی بشری، زیر بنا های اقتصادی، سرمایه گذاری در عرصۀ معادن افغانستان و احادث جاده صورت گیرد تا از این طریق افغانستان از یک جامعه مصرفی به کشور تولیدی مبدل گردد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG