لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل:‌ طالبان دوران خشونت را از سر گرفته اند


سازمان عفو بین‌الملل با نشر دادخواستی برای جلوگیری از عقب‌گرد حقوق بشر در افغانستان گفته است که طالبان با از سرگیری دوران خشونت به نقض حقوق بشری افغان‌ها ادامه داده اند.

این سازمان روز سه‌شنبه ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) گفته است که طالبان از زمان به قدرت رسیدن در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، دور جدیدی از نقض حقوق بشری را آغاز کرده اند و در حال حاضر پس از گذشت یک سال، افغانستان در آستانۀ ویرانی غیرقابل بازگشت قرار گرفته است.

این سازمان گفته است: "نه تنها مقامات کنونی طالبان وعده خود را مبنی بر حمایت از حقوق مردم افغانستان، به ویژه حقوق زنان، زیر پا گذاشته اند، بلکه دوران خشونت را از سر گرفته اند و با مصونیت کامل دست به نقض و نقض حقوق بشر زده اند."

به گفتۀ این سازمان، در یک سال گذشته، طالبان به طور سیستماتیک نهادهای کلیدی برای حمایت از حقوق بشر را منحل کردند، آزادی بیان، انجمن، محاکمه عادلانه و سایر حقوق را تحت فشار قرار دادند و حقوق اساسی زنان و دختران را سلب کرده اند.

عقو بین‌الملل با اشاره به بازداشت خودسرانه، شکنجه، ناپدید و کشته‌شدن هزاران افغان با نگرانی گفته است که خبرنگاران، فعالان، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، استادان، اقلیت‌های مذهبی و قومی همچنان در معرض خطر قرار دارند.

این سازمان در خطاب به جامعهٔ جهانی گفته است: "در حالی که مردم افغانستان به شجاعت در برابر توفان پیوسته می‌ایستند، در کنار آنها بایستید و از حق آنها برای زندگی در آزادی، کرامت و برابری صحبت کنید. از مقامات طالبان بخواهید که به حقوق بشر در افغانستان احترام بگذارند و تضمین کنند."

عفو بین المللی همچنان از مدافعان حقوق بشر خواسته است تا از طالبان بخواهند که به "نقض فاحش حقوق بشر در افغانستان" از جمله کشتارهای تلافی جویانه و حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان و دختران، دگرباشان جنسی، مدافعان حقوق بشر، اعضای جامعه مدنی، قضات، وکلا، مقامات دولتی پیشین، خبرنگاران و دیگران فوراً پایان دهند.

حقوق زنان و دختران از جمله دسترسی به آموزش در هر سن با بازگشایی فوری مکاتب و پوهنتون‌ها، اطمینان از دسترسی به مراقبت‌های صحی، و اجازه دادن به زنان برای بازگشت به کار از تقاضا های دیگر این سازمان است.

همچنان این سازمان بر تضمین حقوق افغان‌ها برای آزادی بیان و آزادی گردهمایی، پایان آدم ربایی، بازداشت‌های خودسرانه، ضرب و شتم خبرنگاران و معترضان مسالمت‌آمیز، از جمله زنان معترض نیز تاکید کرده است.

طالبان هنوز به این مورد واکنش نشان نداده اند، اما پیش از این، گزارش‌ها از آدرس‌های معتبر بین‌المللی چون سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر را در مورد نقض حقوق بشری شهروندان افغان رد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG