لینک های دسترسی

Breaking News

سالروز تهاجم قشون سرخ بر افغانستان؛ طالبان خواهان روابط خوب با جهان شدند


طالبان به مناسبت ۴۲مین سالروز تهاجم قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان بار دیگر گفته اند که آنان خواهان داشتن روابط خوب با جهان اند.

این گروه روز دوشنبه ۲۷ دسمبر (ششم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که افغان‌ها به عنوان یک ملت "صلح‌خواه" می‌خواهند که با جامعه جهانی در چوکات اصول اسلامی و جهانی، روابط خوب و قوی را تامین کنند.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست بر افغانستان مسلط شدند و تا کنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. جامعهٔ جهانی تاکید دارد که طالبان را تا زمانیکه یک حکومت همه‌شمول تشکیل ندهند، زنان و اقلیت‌ها را در آن سهیم نسازند و به حقوق همهٔ افغان‌ها، به شمول زنان و دختران احترام نگذارند، به رسمیت نخواهد شناخت.

اما گروه طالبان همواره این خواست‌ها را مداخله در امور افغانستان عنوان کرده و گفته اند که به هیچ کشوری حق مداخله را نخواهد داد.

در اعلامیه این گروه بار دیگر آمده است: "افغانستان در امور داخلی هیچ کشور دیگری مداخله نمی‌کند و به کسی دیگری هم اجازه نمی‌دهد که حقوق حقه ما را زیرپا نموده و در امور داخلی ما مداخله کند."

طالبان همچنین از کشورهای همسایۀ افغانستان و به ویژه منطقه خواسته اند که برای ایجاد و تامین روابط خوب و محکم با آنان، نقش مثبت را ایفا کنند تا به باور آن گروه در جهان و منطقه گام‌های خوبی برداشته شود و مشکلات موجود و "بی‌باوری‌ها از بین برده شود.

روز گذشته معاون وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان گفت که حکومت این گروه برای داشتن روابط دپلوماتیک با جهان ضرورت دارد، اما او از به رسمیت شناخته نشدن حکومت شان از سوی جامعه جهانی سخت انتقاد کرد.

شیر محمد عباس ستانکزی در یک همایش مردمی در کابل گفت که در برابر "آرمان‌های جهاد ۴۰ سالۀ مردم و در بدل شریعت اسلامی و منافع ملی خود، به اندازۀ یک موی هم با کسی سازش و معامله نخواهند کرد".

درست ۴۲ سال پیش، به تاریخ ششم جدی، قشون سرخ اتحاد شوروی سابق به افغانستان حمله کرد. ایستادگی و نبرد مجاهدین در مخالفت با حضور قشون سرخ در افغانستان سبب کشته‌شدن صدها هزار نفر و مهاجرت میلیون‌ها افغان به خارج به ویژه پاکستان و ایران شد.

XS
SM
MD
LG