لینک های دسترسی

Breaking News

آیا پاکستان در صدد جلب حمایت جهانی برای طالبان است؟


امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان با شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان با شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان

همزمان با برگزاری هفدهمین نشست فوق‌العادۀ سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد بحران بشری افغانستان در اسلام‌آباد، برخی از تحلیل‌گران افغان می‌گویند که پاکستان تلاش دارد تا جهان طالبان را به رسمیت بشناسد.

این تحلیل‌گران افغان می‌گویند که اسلام‌آباد با طالبان به گونۀ مشترک کار می‌کنند تا بتواند حمایت کشورهای اسلامی را به سوی این گروه جلب کنند.

اکرم عارفی، استاد علوم سیاسی روز یکشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) در مورد برگزاری نشست سازمان همکاری‌های اسلامی به میزبانی پاکستان به صدای امریکا گفت: "هدف اساسی دو چیز است، یکی به رسمیت شناختن دولت امارت اسلامی طالبان و دوم جذب حمایت‌های اقتصادی، مالی و بشری از سایر کشورهای اسلامی برای طالبان."

آقای عارفی افزود که پاکستان از ادامۀ وضعیت کنونی در افغانستان نگران است و اگر اقداماتی برای به رسمیت شاختن حکومت طالبان از سوی کشورهای منطقه و جهان نکند، ممکن هزینه‌ این وضعیت را در آینده، خود پاکستان بپردازد.

او افزود که با به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان، پاکستان تلاش‌هایش را در منطقه و حتا در سطح جامعه جهانی بیشتر کرده تا زمینۀ شناسایی را آنان را برای منطقه و جهان مساعد کند.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان در ماه اگست بر افغانستان، تا حال هیچ کشوری به شمول پاکستان و قطر که حامیان اصلی طالبان پنداشته می‌شوند، حاکمیت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

ویس ناصری، تحلیل‌گر مسایل سیاسی نیز به این باور است که پاکستان تلاش‌هایش را برای به رسمیت شناختن دولت طالبان شدت داده است. آقای ناصری افزود که پاکستان با برگزاری نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد می‌خواهد تا ذهنیت کشورهای بزرگ اسلامی را در مورد طالبان تغییر دهد.

به نظر این تحلیل‌گر افغان از آنجایی که حکومت طالبان شروط جامعۀ جهانی، از جمله حکومت همه‌شمول، رعایت حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی را برآورده نکرده، از این رهگذر، نشست سازمان‌ همکاری اسلامی برای طالبان هیچ دستاوردی به دنبال نخواهد داشت.

آقای ناصری باور دارد که کشورهای اسلامی تحت فشار جامعه جهانی قرار دارند که بر اساس آن، این کشورها نمی‌توانند حکومت طالبان را به گونۀ یک‌جانبه به رسمیت بشناسند.

این تحلیل‌گر افغان اضافه کرد که در حال حاضر، یک پالیسی واحد در میان کشورهای اسلامی نیز وجود ندارد تا آنان در آینده‌های نزدیک حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.

جامعهٔ جهانی تاکید دارد که طالبان را تا زمانیکه یک حکومت همه‌شمول تشکیل ندهند، زنان و اقلیت‌ها را در آن سهیم نسازند و به حقوق همهٔ افغان‌ها، به شمول زنان و دختران احترام نگذارند، به رسمیت نخواهد شناخت.

اکرم عارفی، استاد علوم سیاسی نیز تاکید کرد: "تا زمانیکه کشورهای غربی و به خصوص امریکا یک اقدام عملی برنداشته باشد، نمی‌توان امیدوار بود که کشورهای اسلامی بتواند بر خلاف امریکا، دولت امارت اسلامی طالبان را به رسمیت بشناسند."

آقای عارفی برگزاری این نشست را از رهگذر کمک به مردم افغانستان مهم عنوان کرد و گفت که کشورهای اسلامی در این اجلاس تعهد شان را برای جلوگیری از بحران بشری و فروپاشی اقتصاد افغانستان اعلام خواهند کرد.

بین سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ تنها پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحدهٔ عرب حکومت طالبان را به رسمیت شناخته بودند.

این در حالی است که پیش از این، تامس وست، نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان‌ گفته بود که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روسیه و چین حاکمیت طالبان را به رسمیت بشناسند.

آقای وست به تاریخ ۲۳ نومبر (دوم قوس)‌ در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که اگر روسیه و چین حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند، امریکا چنین کاری را نخواهد کرد.

این مقام امریکایی تایید کرد که واشنگتن در مورد سیاست پاکستان در قبال افغانستان نگرانی‌هایی دارد و اسلام آباد نیز در مورد سیاست امریکا در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

روز گذشته امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به خبرنگاران گفت که در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی، خواستار عادی سازی روابط، ایجاد یک صندوق وجهی برای افغانستان و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی در افغانستان خواهد شد.

آقای متقی همچنین گفت که وزارت خارجه حکومت طالبان تلاش خواهد کرد روابط خود را با کشورهای اسلامی تقویت کند و آن‌ها را به افتتاح سفارت‌های شان در کابل تشویق نماید.

در این حال، حزب جمعیت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از برگزاری نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در پاکستان استقبال کرده و اما افزوده است که این حزب انتظار دارد تا این نشست، "به تریبیونی برای کارزار گروه طالبان جهت کسب مشروعیت بین‌المللی این گروه بدل نشود".

XS
SM
MD
LG