لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: اشتباه بزرگ است که فکر کنیم همه‌گیری کووید۱۹ تمام شده است


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد
انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد

منشی عمومی ملل متحد نا وقت چهارشنبه نهم مارچ (۱۸ حوت) گفت که فکر کردن در مورد این که همه‌گیری کووید۱۹ پایان یافته است، یک ''اشتباه بزرگ'' است.

انتونیو گوتیرش در یک پیام تویتر نوشت که دو سال بعد از شیوع کروناویروس ''این یک اشتباه بزرگ است که فکر کنیم همه‌گیری تمام شده است. با وجود سایر بحران‌های جهانی، ما باید به هدف خود نایل شویم و تا اوسط سال جاری، ۷۰ در صد مردم در همه کشورها واکسین شوند. علم و همبستگی ترکیبی شکست ناپذیر است."

این اظهارات سرمنشی ملل متحد در حالی بیان شده است که بسیاری از کشورهای جهان محدویت‌های وضع شده برای جلوگیری از شیوع کروناویروس را لغو کرده اند.

پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده که آمار مبتلایان بیماری کووید۱۹ و مرگ و میر ناشی از این بیماری را در سراسر جهان ثبت می‌کند، روز چهارشنبه گزارش داد که از آغاز شیوع این بیماری تا حال، نزدیک به ۴۵۱ میلیون و ۵۹۸ هزار نفر در سراسر جهان به کروناویروس مبتلا شده اند که از آن جمله بیش از شش میلیون و ۲۲ هزار نفر جان باخته اند.

ایالات متحده با ثبت نزدیک به ۷۹ میلیون و ۴۰۷ هزار واقعهٔ مثبت کروناویروس و مرگ و میر نزدیک به ۹۶۴ هزار نفر در صدر کشورهای جهان قرار گرفته است که بیشترین تلفات ناشی از این بیماری کشنده را متقبل شده است.

اظهارات آقای گوتیرش در مورد ادامهٔ همه گیری کووید۱۹ در حالی صورت گرفته است که بسیاری از کشورهای جهان با موج تازۀ جهش یافتهٔ کروناویروس،‌اومیکرون، دست و پنجه نرم می‌کنند.

اومیکرون برای نخستین بار در اواخر ماه نومبر ۲۰۲۱ میلادی در افریقای جنوبی شناسایی شد و بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، این گونهٔ کروناویروس تا حال در کم و بیش ۱۵۰ کشور جهان سرایت کرده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که عدم دسترسی به واکسین و گردش کروناویروس در شماری از کشورها، به ویژه کشورهای فقیر، موجب شده است که گونه‌های خطرناک این ویروس به وجود آمده و شایع شود.

این سازمان همچنین گفته است که توزیع "غیر عادلانهٔ واکسین در کشور‌های فقیر" یکی از عوامل عمدهٔ جهش‌های تازهٔ کروناویروس در جهان است و تا زمانیکه به این مشکل رسیدگی نشود، تطبیق دوز‌های تقویتی در کشور‌های ثروتمند به تنهایی نمی تواند این بیماری را مهار کند.

XS
SM
MD
LG