لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش واقعات کووید۱۹ در افغانستان؛ مسوولان: امکانات تشخیص اومیکرون را نداریم


در حالی که آمار واقعات مثبت کووید۱۹ در افغانستان رو به افزایش است، مقامات صحی در این کشور می‌گویند که هنوز امکانات تشخیص نوع اومیکرون کروناویروس را در دسترس ندارند.

داکتران در شفاخانه افغان – جاپان می‌گویند که بیشتر بیماران کووید۱۹ در این مرکز صحی، علایم اومیکرون را دارند.

قرار بود که سازمان جهانی صحت در اواخر ماه جنوری سال روان میلادی، وسایل و تجهیزات را جهت تشخیص نوع اومیکرون در اختیار وزارت عامۀ حکومت طالبان قرار دهد، اما با گذشت یک ماه، مسوولان صحی در افغانستان می‌گویند که هنوز هم به دلیل فقدان تجهیزات، از تشخیص لابراتواری نوع اومیکرون عاجز اند.

جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت طالبان به صدای امریکا گفت که هنگامیکه پاکستان و ایران موارد مثبت ابتلا به نوع اومیکرون کروناویروس را گزارش کردند، افغانستان به گونۀ رسمی از سازمان جهانی صحت درخواست کرد که امکانات آزمایش نوع اومیکرون را برای این کشورفراهم کند.

آقای هژیر گفت: "گفته بودند که تا آخر ماه جنوری ماشینری و کیت ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم لیکن در این روزها که اواخر فبروری است متاسفانه تا فعلا هم این کیت ها و ماشینری را در اختیار وزارت صحت افغانستان قرار نداده است."

سازمان جهانی صحت هنوز در مورد دلیل تاخیر فراهم‌کردن تجهیزات و وسایل تشخیص نوع اومیکرون کرونا چیزی نگفته است. اما سخنگوی وزارت صحت می‌گوید که این اداره گفته است که این امکانات را برای افغانستان از کشورهای خارجی تدارک خواهد دید.

این در حالی است که گراف مبتلایان کووید۱۹ در افغانستان سیر صعودی را نشان می‌دهد، اما در حال حاضر تنها شفاخانۀ افغان – جاپان برای تداوی بیماران کووید۱۹ در کابل تخصیص داده شده است.

داکتر احمد طارق اکبری، سرطبیب این شفاخانه نیز می‌گوید که آنان امکانات تشخیص لابراتواری نوع اومیکرون را در اختیار ندارند، اما به گفتۀ وی بر اساس نتایج کلینیکی، اکثر بیمارانی که به این شفاخانه مراجعه کرده اند، علایم اومیکرون را دارند.

داکتر اکبری گفت: "تنها شفاخانه افغان-جاپان به خاطر معالجه و تداوی مریض‌های کووید۱۹ در کشور کافی نیست، خصوصاً در کابل باید شفاخانه دیگر که قبلا هم برای کووید۱۹ اختصاص داده شده بود باید آنها هم فعال نگه داشته شود و در صورت ضرورت مریض ها را ما بتوانیم را در آنجا رفر (راجع) کنیم".

به گفتۀ داکتر اکبری، ، این شفاخانه اکنون ظرفیت بستری‌کردن ۱۰۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ را دارد که همین حال ۹۰ تا ۹۵ بیمار در آنجا بستری اند. او گفت که در صورت بحرانی شدن وضعیت، آنان می‌توانند شمار بسترهای این شفاخانه را به ۱۲۰ افزایش دهند.

او همچنین ابراز نگرانی کرد که در صورت فراهم نشدن امکانات به این شفاخانه، "ممکن در آینده نه چندان دور" دوا و سایر امکانات موجود در این شفاخانه تمام و مشکلات گسترده‌تر شود.

آمار وزارت صحت افغانستان نشان می‌دهد که از آغاز شیوع بیماری کووید۱۹ تا اکنون ۱۷۱هزار و ۳۹۵ نفر در افغانستان به این بیماری مبتلا شده اند که از این میان نزدیک به ۸۰۰۰ بیمار جان باخته اند. نخستین واقعۀ مثبت کووید۱۹ در افغانستان به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۰ در ولایت هرات ثبت شد.

با این وجود، سازمان ملل متحد می‌گوید که شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید۱۹ در افغانستان می‌تواند بسیار بیشتر از آمار رسمی باشد، زیرا شمار زیاد مبتلایان از بستری شدن در شفاخانه ابا ورزیده و عدۀ زیادی که در اثر این بیماری در دو سال گذشته جان باخته اند، بدون گزارش‌دهی به دولت به خاک سپرده شده اند.

XS
SM
MD
LG