لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت ۱۳۶۰ واقعۀ مثبت کووید۱۹ در یک هفته گذشته در افغانستان


وزارت صحت عامۀ حکوت طالبان از افزایش واقعات مثبت کووید۱۹ در این کشور خبر داده و می‌گوید که در یک هفته گذشته ۱۳۶۰ واقعۀ مثبت در این کشور به ثبت رسیده است.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت روز شنبه پنجم مارچ (۱۴ حوت) به صدای امریکا گفت که در این مدت، شش‌هزار و ۸۵۳ نمونۀ مشکوک کروناویروس در لابراتوارهای این وزارت مورد آزمایش قرار گرفته است.

آقای هژیر همچنین گفت که شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری در سراسر این کشور رو به افزایش است و در یک هفته اخیر، ۴۵ بیمار جان خود را از دست داده اند.

بر اساس معلومات این وزارت، از آغاز فبروری تا پایان این ماه، ۱۰‌هزار و ۲۷۶ واقعۀ مثبت کروناویروس در کابل و ولایات این کشور به ثبت رسیده و از این میان، حدود ۲۰۰ بیمار جان باخته اند.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از شهروندان این کشور خواسته است که برای جلوگیری از گسترش کروناویروس در افغانستان، باید به توصیه‌های این وزارت توجه بیشتر کنند.

در حالی که آمار واقعات مثبت کووید۱۹ در افغانستان رو به افزایش است، پیش از این مقامات صحی در این کشور گفته بودند که هنوز هم امکانات تشخیص نوع اومیکرون کروناویروس را در دسترس ندارند.

داکتران در شفاخانه افغان – جاپان گفته اند که بیشتر بیماران کووید۱۹ در این مرکز صحی، علایم اومیکرون را دارند.

قرار بود که سازمان جهانی صحت در اواخر ماه جنوری سال روان میلادی، وسایل و تجهیزات را جهت تشخیص نوع اومیکرون در اختیار وزارت عامۀ حکومت طالبان قرار دهد، اما با گذشت بیش از یک ماه، مسوولان صحی در افغانستان گفته اند که هنوز هم به دلیل فقدان تجهیزات، از تشخیص لابراتواری نوع اومیکرون عاجز اند.

بیماری کووید۱۹ برای بار نخست در آخر دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ولایت هوبی چین شیوع کرد و سپس به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

بر اساس تازه‌ترین آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا حال نزدیک به ۴۴۴ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری کشنده مبتلا شده اند که از این میان، نزدیک به شش میلیون نفر جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG