لینک های دسترسی

Breaking News

نور: کسی مرا برطرف نمی‌تواند تنها با تفاهم کنار می‌روم


عطامحمد نور، گفت که تنها در صورت تفاهم حکومت با حزب جمعیت، آمادۀ کنار رفتن است
عطامحمد نور، گفت که تنها در صورت تفاهم حکومت با حزب جمعیت، آمادۀ کنار رفتن است

عطامحمد نور، والی برکنار شد، بلخ، پس از دو هفته، روز شنبه به دفتر ولایت بلخ در شهر مزارشریف رفت و در یک نشست گفت که از این پس اوقات زیادی را به ولایت بلخ سپری خواهد کرد.

او گفت، اگر حکومت با حزب جمعیت اسلامی روی چنجال‌های ناشی از استعفای وی کنار نیاید، تا پایان حکومت وحدت ملی، به حیث والی بلخ به کارش ادامه خواهد داد.

آقای نور تاکید کرد "هیچ مقامی مرا برطرف نمی‌تواند؛ مگر با تفاهم، که جمعیت را صلاحیت داده ام، طرحی که جمعیت دارد ما به حق خود برسیم و آن هم ما کنار برویم، نام کاندید خود را قبلاً هم داده ایم کهد قوماندان امنیه، والی کی باید تعیین شود؟".

به گفتۀ والی بلخ، بعداً روی طرح جمعیت که انتخاب وزیران و سفیران شامل آن است، صحبت خواهد شد.

دو هفته قبل، ارگ خبر پذیرفته‌شدن استعفای آقای نور توسط محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان را نشر کرد که پس از آن، این نخستین بار است که آقای نور به دفتر ولایت بلخ حضور یافته است.

ریاست جمهوری افغانستان، هنوز در خصوص این اقدام آقای نور واکنش نشان نداده است، اما اداره ارگان‌های محلی، قبلاً گفته بود که محمدداوود، والی جدید بلخ است و به زودی کارش را آغاز خواهد کرد.

عطامحمد نور، در سخنان امروزش از کارکرد پانزده سال گذشته‌اش به حیث والی بلخ یاد کرد و گفت که این ولایت، تنها ولایتی است که امنیت وجود دارد و پیشرفت اقتصادی صورت گرفته است.

او افزود "چگونه ملت خود را تنها بگذارم که داعش بیاید سر گرده‌های اینها سوار شود و فردا گردنش را ببرد و دخترش را ببرد به سرباز خود نکاح کند، من چطور قبول بکنم که داعش بیاید مردمم را جمع کند و بگوید که از سر کلمه بخوان و از سر نکاح کنید و از سر مسلمان شوید که شما مسلما نیستید. من چطور قبول بکنم که داعش بیاید و کودک چند ساله مردم را دو پاره کند؟"

آقای نور از جامعۀ جهانی سپاسگزاری کرد که در خصوص جنجال‌های برخاسته میان حکومت افغانستان و حزب جمعیت اسلامی واضح گفته است که آن را از طریق تفاهم و گفتگو حل کنند.

او گفت "ما برای شان گفته ایم که قوه قهریه نداریم، وقتی سر ما قوه قهریه استعمال شود، آن وقت هرنوع دفاع که در توان ما بوده باشد، از هر جایی که چیزی به دست آورده می‌باشیم، از قوماندان جهادی، از مردم، از هرجایی که به دست آورده می‌توانسته باشیم، مجبور استیم که جواب بدهیم".

به گفتۀ وی، حکومت به سربازان امنیتی در بلخ امر احضارات داده بود؛ اما نیروهای مستقر در آن ولایت آمادۀ انجام اقدامات علیه وی نبودند.

عطامحمد نور از تمام هوادارانش به ویژه، کارمندان ملکی و امنیتی بلخ که به گفتۀ وی به جای امر حکومت، طرف او را گرفته بودند، سپاسگزاری کرد.

آقای نور، پیهم تأکید کرد که اگر حکومت افغانستان با وی تفاهم نکند، به حیث والی بلخ باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG