لینک های دسترسی

Breaking News

آسترالیا پناهجویان جزیرۀ مانوس را به امریکا می فرستد


آرشیف: گروهی از پناهجویان که در ۲۰۱۳ به کمپ جزیرۀ مانوس انتقال داده شدند.
آرشیف: گروهی از پناهجویان که در ۲۰۱۳ به کمپ جزیرۀ مانوس انتقال داده شدند.

پناهجویانی که در کمپ جنجال بر انگیز آسترالیا در سواحل اوقیانوس جنوبی نگهداری می شوند، به ایالات متحده انتقال داده خواهند شد.

اکثر آن پناهجویان در جزیرۀ مانوس در پاپوا نیو گینی و ناورو، أفغان و عراقی اند.

صدراعظم آسترالیا گفت که این یکی از معاملاتی خواهد بود که در بخش اسکان مجدد آن پناهجویان انجام خواهد شد.

پناهجویانی که تلاش می کنند توسط قایق ها خود را به آسترالیا برسانند، براساس قوانین شدید امنیتی سرحدی آن کشور، توسط پولیس بحری آسترالیا، بازداشت شده و به کمپ های پناهجویان در جزیرۀ مانوس در پاپوا نیو گینی و جمهوری کوچک ناورو فرستاده می شوند.

براساس قانون آسترالیا که به هدف جلوگیری و ممانعت ورود غیرقانونی قایق ها به آب های آسترالیا طرح و عملی می شود، آن پناهجویان اجازه ندارند در آسترالیا مسکن گزین گردند.

وضعیت در آن کمپ ها به طور منظم مورد انتقاد قرار گرفته و فعالین و منتقدین آن را "غیر انسانی" خوانده اند.

مهاجران افغان و عراقی

پالیسی شدید آسترالیا برای جلوگیری از ورود کشتی های غیر مجاز در سالهای اخیر باعث کاهش بسیار زیاد ورود مهاجرین به آسترالیا شده است.

بیشتر پناهجویانی که در جزیرۀ مانوس پاپوا نیوگینی بازداشت و نگهداری می شوند از افغانستان و عراق به آنجا رفته اند.

پناهجویان در آن کمپ ها از معاملۀ اسکان دادن مهاجرین به ایالات متحده استقبال کرده اند. یکی از آنان گفت کابوس حبس ابد بزودی ختم خواهد شد.

اما اکثر نکات هنوز روشن نیست. مامورین واضح نساخته اند که چه تعداد از ۱۲۰۰ پناهجویی که در آن کمپ ها نگهداری می شوند به ایالات متحده انتقال داده خواهند شد و چه زمانی این انتقال صورت خواهد گرفت.

ملکولوم تورنبول صدراعظم آسترالیا روز یکشنبه در کانبرا موضوع اسکان مهاجران را در ایالات متحده اعلام کرد.

آقای تورنبول گفت"این توافق با ایالات متحده صورت گرفته است. این شرایط یک جا ساختن است. این تکرار نخواهد شد.این توافق فقط برای یکبار خواهد بود و فقط کسانی را در برمی گیرد که در حال حاضر در مراکز منطقه ای قرار دارند."

سازمان عفو بین الملل می گوید که به خاطر عدم موجودیت معلومات در بارۀ جدول زمانی و تعداد پناهجویانی که باید کار های شان در جریان بیافتد، نگران است.

موقف نامعلوم دونالدترمپ

جان کری، وزیرخارجۀ ایالات متحده که اکنون در نیوزیلاند است این توافق را تایید کرده اما هنوز واضح نیست که آیا این توافق توسط دونالدترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده قبول خواهد شد یا خیر.

آقای ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود بار ها بر موضع منع ورود مهاجران مسلمان را در امریکا تاکید کرده بود.

صدراعظم آسترالیا که روز پنجشنبه صحبت تلیفونی با آقای ترمپ داشته است، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که در باره اینکه ایالات متحده توافق کرده تعداد نامشخص از پناهجویان را در آن کشور بپذیرد، با رئیس جمهور تازه منتخب ایالات متحده صحبت نکرده است.

آقای تورنبول افزود که آن کشور، در یک مقطع زمانی یک موضوع را تنها با یک حکومت در میان می گذارد و "شما مسایل سری یک حکومت را با حکومت آیندۀ آن کشور در میان نمی گذارید."

اما صدراعظم آسترالیا تاکید کرد که این توافق برای افرادیست که در حال حاضر در آن کمپ ها زندگی می کنند نه آنانیکه در آینده بخواهند به آسترالیا بیایند.

وی علاوه کرد " اسکان مجدد زنان، کودکان و خانواده ها در اولولیت کاری ما قرار دارد. این یک پروسۀ منظم خواهد بود. زمانگیر است و در عملی شدن آن عجله نخواهد شد."

کانبرا گفته است که نیروی بحری آن کشور به توقف و برگشتاندن قایق های پناهجویان از سواحل آب های آن کشور ادامه خواهد داد.

بازداشت پناهجویان به گونۀ وسیعی توسط اکثریت آسترالیایی ها استقبال شده است اما این موضوع شدیداً مخالفینی نیز دارد.

منتقدین پالیسی های سختگیرانه استدلال می کنند که آسترالیا تعهدات بین المللی خود را نقض می کند.

کانبرا در حال حاضر سالانه برای ۱۴ هزار مهاجر تحت کنوانسیون های مختلف جهانی ویزه صادر می کند.

گزارش: رویترز

ایدت و ویراستار: احد عزیز زاده

XS
SM
MD
LG