لینک های دسترسی

Breaking News

جشنواره فیلم حقوق بشر، روش موثر آگاهی جامعه


در دومین جشنواره فیلم حقوق بشر ۳۶۰ فیلم ازسراسرجهان به رقابت گذاشته شده است
در دومین جشنواره فیلم حقوق بشر ۳۶۰ فیلم ازسراسرجهان به رقابت گذاشته شده است
دومین جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر درافغانستان امروز شنبه رسمأ در ولایت بامیان و کابل گشایش یافت.

برگزار کنندگان این جشنواره می گویند که این جشنواره برای نهادینه شدن ارزشهای حقوق بشری و نمایش فیلم های سینماگرانی که آثار شان را درکشورهای شان به نمایش گذاشته نمی توانند یک فرصت خوب است.

دراین جشنواره بین المللی پنج روزه که ۷۰ اثر از سینماگران ۲۲ کشور دنیا به شمول افغانستان شامل است.

فیلم های مختلف با موضوعات حقوق بشری در این فستیوال فیلم به تصویر کشانیده شده است که در دو ولایت، کابل و بامیان به نمایش گذاشته می شود.

در این جشنواره فیلم حقوق بشر تحت نام "از سیب سرخی حرف می زنیم که سهم تمام شهروندان جهان است" ۳۶۰ فیلم ازسراسرجهان به رقابت گذاشته شده است.

دیانا ثاقب، مسئول اجرایوی این جشنواره، هدف از برگزاری این جشنواره را به رادیو آشنا صدای امریکا چنین گفت "نهادینه شدن فرهنگ حقوق بشری یکی ازاهداف ما است و ابزاری موثر تر ازفرهنگ وهنر برای تغیر یک جامعه نیست وهنر شاید موثرترین وقدرتمند ترین سلاح وابزار است برای تغیر سنت ها وکلیشه های یک جامعه."

خانم ثاقب افزود که فیلم های نامزد دراین جشنواره، در سینمای پارک کابل، لیسه استقلال و شماری از نهاد های فرهنگی دیگر به نمایش گذاشته می شود. همزمان در مرکزولایت بامیان نیز ۷۰ فیلم نامزد، به نمایش گذاشته خواهد شد.

استقبال از جشنواره فیلم

دراولین روز این جشنواره شمار زیادی ازفرهنگیان، دانشجویان، فعالان مدنی وجوانان درکابل وبامیان، با استقبال گرم برای تماشای فیلم های این جشنواره حضور به هم رسانیدند.

بتول محمدی، مسئول موسسه فرهنگی هنری ققنوس، که این جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر را دربامیان راه اندازی کرده می گوید "رسانه ها مثل رادیو، تلویزیون، سینما می تواند برای عموم مردم موثر واقع شود چون ممکن است خیلی ازمردم سواد خواندن مجله یا روزنامه را نداشته باشند تا از موضوعات حقوق بشری آگاه شوند."

در اولین دور جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشرکه دو سال قبل درمزارشریف و کابل دایر شده بود، شماری از سینماگران افغان وخارجی با هم رقابت کردند اما امسال فیلم هایی ازدانشجویان افغان نیز در این رقابت نامزد شده اند.

روح الله فروغ، رییس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر دربامیان، درباره این جشنواره می گوید "درافغانستان باید ما ازهر ابزار و امکاناتی برای دست یابی به یک جامعه حقوق بشری که درآن حقوق بشر رعایت شود استفاده کنیم و برگزاری این جشنواره ها یکی از این راه حل ها است."

عنایت الله نظری، یکی از تماشاچیان فیلم های این جشنواره با ابراز خرسندی می گوید "نمایش این فیلم ها درولایت بامیان یک کار جدید است و حضور مردم نیز خیلی خوب است امیدوارم که این جشنواره گامی بسوی نهادینه شدن حقوق بشر در افغانستان شود."

در این جشنواره شماری از سینماگران کشور هندوستان، تاجکستان، پاکستان و ایران نیز آثارشان را به رقابت گذاشته اند.

برگزار کنندگان این جشنواره می گویند که داوران خارجی هشت فیلم را ازبین ۷۰ اثرهنری در مورد حقوق بشر در آخر گزینش خواهند کرد و برای هر یک از آنان جایزه نقدی و تندیسی از این جشنواره اهدا خواهد شد.

این جشنواره با کمک سفارت ایالات متحده امریکا، دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما)، سفارت هالند در کابل، اداره افغان فیلم و سایر نهادهای داخلی و خارجی که در امور حقوق بشر درافغانستان کارمی کنند برگزارمی شود.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG