لینک های دسترسی

Breaking News

هژده هزار مسلمان از میانمار به بنگله دیش فرار کرد


سازمان بین المللی مهاجرت می گوید پس از آن که درگیری های تازه میان شورشیان و نظامیان در میانمر آغاز شد، در طول هفتۀ گذشته حداقل هجده هزار نفر مربوط اقلیت نژادی روهینگیا به بنگله دیش فرار کرده اند.

این سازمان می افزاید که یک سلسله حملات هماهنگ از سوی شورشیان روهینگیایی مسلمان بر نیروهای امنیتی در ایالت راخین و نبردهای ناشی از آن، باعث این بیجاشدن عظیم مردم شده است.

در همین حال، بنگله دیش، تعدادی از آوارگان مسلمان میانمر را، ردمرز کرده است.

تعداد زیاد افرادی که در اثر جنگ در ایالت راخین میانمر یا برما بیجا شده اند، ذریعۀ کشتی های کوچک، به شهر سیتوی، مرکز آن ایالت مواصلت کردند و کارمندان صلیب سرخ از آنان استقبال نمودند.

سازمان مهاجرت می گوید که معلوم می شود شمار بزرگی از مردم در سرحد گیرمانده باشند. سازمان بین المللی مهاجرت روز چهارشنبه اعلام داشت که حداقل هجده هزار مسلمان روهینگیایی، از جنگ های تازه در میانمر، به بنگله دیش پناه برده اند.

گروه های مدافع حقوق بشر می گویند که اردوی میانمر، در تلافی حملات هفتۀ قبل شورشیان، قریه ها را آتش زده و غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند.

حکومت میانمر، شورشیان روهینگیا را عامل خشونت ها و آتش سوزی ها خوانده است. مقامات حکومتی می گویند که از هفتۀ گذشته تا حال، حد اقل ۱۰۳ نفر کشته شده اند که ۱۲ تن آنان منسوبین امنیتی، ۷۷ تن آنان گویا شورشیان، و ۱۴ تن غیرنظامیان بوده اند. اما فعالین حقوق روهینگیا می گویند در تهاجم اردوی میانمر، شاید صدها غیرنظامی کشته شده باشند.

آمادگی تایلند به میزبانی پناهجویان

از سوی دیگر، تایلند، همسایۀ میانمر، گفته که برای پذیرش مهاجرین تازه از جنگ های میانمر، آمادگی گرفته است. پرایوت چانوچا، صدراعظم تایلند، امروز پس از دیدار با لوی درستیز اردوی میانمر در بنکاک گفت "وزارت دفاع و قطعات امنیتی تایلند، آمادۀ پذیرش بیجاشدگان اند، و برای نیرو های امنیتی، یک پلان داده شده تا در صورت تشدید جنگ، به مهاجرین رسیدگی کنند."

عکس آرشیف
عکس آرشیف

در همین حال، اعتراضات بر حکومت میانمر، شدیدتر شده می رود. ده ها تن از مسلمانان روهینگیایی که در مالیزیا زندگی دارند، امروز در جلو سفارت میانمر در کوالالمپور مظاهره کردند. در این مظاهره، عبدالحمید عظیمی، رئیس شورای مشورتی سازمان های اسلامی مالیزیا، از آنگ سان سوچی انتقاد کرد.

عظیمی گفت "آنگ سان سوچی! تو مقصر استی. تو باید یک رهبر دیموکراتیک می بودی، باید از حقوق بشر پاسبانی میکردی. حال تو مجرم استی. اکنون با اردو استی و هر کسی که به دست تو به قتل می رسد، مسوول اش تو استی. ما از جهان می خواهیم که جایزۀ نوبل را پس از او بگیرد."

سازمان امور پناهندگان ملل متحد دیروز از بنگله دیش خواست تا به پناه دادن روهینگیایی های فراری از جنگ میانمر، ادامه دهد و ملل متحد در این بخش، آمادۀ کمک با بنگله دیش است.

اما در همین حال، محافظین سرحدی بنگله دیش ۱۷۱ تن از آوارگان مسلمان روهینگیا را که طی دو روز اخیر در نقاط مختلف مرزی توقیف کرده بودند، امروز به میانمر برگشتاندند.

XS
SM
MD
LG