لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین واکسین پولیو برای ۹.۴ میلیون کودک در افغانستان آغاز شد


وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از آغاز کمپاین واکسین پولیو در سراسر افغانستان خبر داده و گفته که قرار است در این دور ۹.۴ میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین شوند.

شرافت زمان، سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که این کمپاین، روز دوشنبه ۱۳ مارچ (۲۲ حوت) آغاز شده و برای چهار روز ادامه خواهد داشت.

زمان افزود که ولایات بامیان، دایکندی، غور و برخی از ولسوالی‌ها به دلیل سردی هوا شامل این کمپاین نیستند و قرار است روند تطبیق واکسین پولیو در هفته‌های آینده در این ساحات آغاز شود.

به گفتۀ وی در این کمپاین قرار است برای کودکان بین شش ماه تا پنج ساله به هدف بلندبردن سطح معافیت بدن آنها در مقابل امراض ویتامین ای نیز داده شود.

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته است: "رهبری وزارت صحت عامه مصمم است تا هرچه زودتر مرض فلج اطفال یا پولیو را از افغانستان به صورت کامل محو نماید. پیشرفت‌های اخیر در این زمینه امیدوار کننده است. افغانستان اکنون نسبت به هر زمانی دیگر به محو پولیو نزدیک شده است و تلاش‌های مشترک ما با سهم فعال جامعه، منتج به محو کامل این مرض خواهد گردید."

این کمپاین قرار است که به همکاری سازمان‌های بین‌المللی، به ویژه صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونسیف) و سازمان جهانی صحت برگزار شود.

بر اساس معلومات طالبان از آغاز سال میلادی تا کنون هیچ واقعۀ مثبت پولیو در افغانستان گزارش نشده، اما در سال ۲۰۲۲ تنها دو واقعه در ولایات پکتیکا و کنر به ثبت رسیده بود.

مسوولان وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان نقش مردم، به ویژه بزرگان قومی و خانواده‌ها، را در تطبیق کمپاین واکسین پولیو مهم عنوان کرده و از آنان خواسته اند که واکسیناتوران را کمک کنند.

در دو ماه گذشته، این دومین کمپاین واکسین پولیو است که در بسیاری از بخش‌های افغانستان راه‌اندازی می‌شود. پیش از این وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته بود که نخستین دور کمپاین واکسین پولیو در سال ۲۰۲۳ میلادی، به تاریخ ۲۳ جنوری (سوم دلو) در ۱۶ ولایت افغانستان آغاز شد و در آن، ۵.۳ میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین شدند.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در جریان سال گذشته میلادی، نه دور کمپاین سرتاسری و فرعی واکسین پولیو در افغانستان راه‌اندازی شده که پیامد خوبی در کنترول گردش ویروس داشته است.

XS
SM
MD
LG