لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن با عربستان سعودی چه می‌کند؟


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که ادارهٔ او فردا اول مارچ (۱۱ حوت) در مورد عربستان سعودی تصمیم اتخاذ خواهد کرد.

آقای بایدن در پاسخ به سوالی در مورد مجازات شهزاده محمد بن سلمان‌،‌ ولیعهد عربستان سعودی که به دست داشتن در مرگ جمال خاشقجی متهم است، گفت: "در مورد این که به طور کلی با عربستان سعودی چه خواهیم کرد، فردا اعلام خواهد شد."

رییس جمهور بایدن در مورد اینکه در پیوند با قضیۀ جمال خاشقجی چه رویکرد مشخصی را در پیش خواهد گرفت، جزییات ارایه نکرد.

ادارهٔ آقای ترمپ به دلیل سخت نگرفتن بر محمد بن سلمان مورد انتقادات شدید قرار گرفته است؛ با وجود آنکه بر اساس گزارش غیرمحرم استخباراتی شهزداه سعودی دستور کشتن جمال خاشقجی را داده بود.

خاشقجی که یکی از نویسندگان واشنگتن پوست بود، به تاریخ دوم اکتوبر سال ۲۰۱۸ به فریب به قنسولگری عربستان در استانبول خواسته شد؛ جاییکه بر اساس گزارش‌‌ها توسط افراد وابسته به ولیعهد عربستان کشته شد. جسد خاشقجی از بین برده شد و بقایای او نیز یافت نشد.

خاشقجی، شهروند عربستان و باشندهٔ قانونی امریکا یکی از منتقدین شهزاده سلمان بود.

ریاض در ابتدا دست داشتن در قضیۀ قتل خاشقجی را رد می‌کرد، اما در نهایت پذیرفت که خاشقجی اشتباهاً در یک عملیات غیراصولی کشته شد. با اینحال حکومت عربستان سعودی دست داشتن شهزاده محمد بن سلمان را در این قضیه رد کرده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفته است که رییس جمهور بایدن به وضوح گفته است که مشارکت با عربستان باید بازتاب دهندهٔ‌ ارزش‌های ایالات متحده باشد و تهدیدات فرامرزی و حملات عربستان علیه فعالین، مخالفین و خبرنگاران باید پایان یابد. او افزود که این چنین اقدامات برای ایالات متحده غیر قابل تحمل است.

وزارت خارجهٔ عربستان گزارش استخباراتی امریکا پیرامون مرگ خاشقجی را رد کرده و آنرا منفی، نادرست و غیرقابل پذیرش خوانده و گفته است که این گزارش‌ها حاوی معلومات و نتیجهٔ غلط است.

بر اساس گزارش‌ها، ادارهٔ بایدن بر ۷۶ شهروند سعودی محدودیت‌های ویزه را اعلام خواهد کرد؛ افرادی که به گفتهٔ وزیر خارجهٔ امریکا گمان می‌رود در تهدید مخالفین عربستان در خارج دخیل بوده اند.

وزارت مالیه ایالات متحده نیز در ارتباط به کشته شدن خاشقجی، بر احمد حسن محمد العسیری، معاون پیشین اداره‌ٔ استخباراتی عربستان و نیروی واکنش سریع این کشور تعیزات وضع کرده است.

با وجود آنهم، ادارهٔ آقای بایدن تا اکنون بر شهزادهٔ عربستان تعزیرات وضع نکرده است.

XS
SM
MD
LG