لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: پوتین مرتکب جنایات جنگی شده است


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه ۱۷ مارچ (۲۶ حوت) گفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مرتکب جنایات جنگی شده است.

آقای بایدن گفت که تصمیم محکمهٔ بین‌المللی جرایم (محکمهٔ هاگ) مبنی بر صدور حکم بازداشت پوتین موجه است. او افزود: "او [پوتین] آشکارا مرتکب جنایات جنگی شده است."

ساعاتی پیش از اظهارات آقای بایدن، محکمهٔ بین المللی جرایم (ICC) اعلام کرد که حکم بازداشت پوتین را به دلیل ''اخراج غیرقانونی" کودکان اوکراینی صادر کرده است.

این محکمه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این جنایات مربوط به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ است، یعنی زمانی که روسیه تهاجم نظامی‌ را بر اوکراین آغاز کرد و کودکان اوکراینی را جبراً به روسیه منتقل کرد.

در اعلامیه آمده است که ''دلایل منطقی" وجود دارد که ولادیمیر پوتین مسوولیت این جنایات را به دوش دارد.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی امریکا گفت شورای امنیت ملی قبل از هر گونه اظهار نظر رسمی به این تصمیم محکمه جرایم بین المللی نظر خواهد انداخت.

جان کربی گفت "ما می خواهیم مطمین شویم که روسیه بابت قساوت های خود به خاطر جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت در داخل اوکراین و علیه مردم اوکراین پاسخگو قرار بگیرد. ما به کمک مان به نهادهای بین المللی در جمع آوری اسناد و شواهد ادامه می دهیم و تحلیل و تجزیه این شواهد را آغاز می کنیم. اما در حال حاضر بیشتر از این سخنی ندارم."

رییس جمهور جو بایدن در حالی از صدور حکم بازداشت پوتین از سوی محکمهٔ بین‌المللی جرایم حمایت و استقبال کرده است که ایالات متحده خود عضویت این محکمه را ندارد.

واکنش روسیه و کشورها به تصمیم محکمه هاگ

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پیوند به این حکم محکمهٔ هاگ به خبرنگاران گفت: "روسیه مانند تعدادی از کشورهای مختلف، صلاحیت این محکمه را به رسمیت نمی شناسد و بنابراین، از نظر حقوقی، تصمیم‌های این محکمه باطل است."

حکم محکمهٔ هاگ ۱۲۳ کشور عضو این محکمه را مکلف می‌کند که در صورت ورود پوتین به قلمرو این کشورها او را بازداشت کرده و برای محاکمه به هاگ منتقل کند.

کارشناسان پوهنتون یل ایالات متحده ماه گذشته با نشر گزارشی گفتند که روسیه کم از کم شش هزار کودک اوکراینی را در کم و بیش ۴۳ کمپ و دیگر تاسیسات نگهداشته است، هر چند روسیه این اتهامات را رد کرده است.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی امریکا گفت شورای امنیت ملی قبل از هر گونه اظهار نظر رسمی به این تصمیم محکمه جرایم بین المللی نظر خواهد انداخت.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی امریکا گفت "ما می خواهیم مطمین شویم که روسیه بابت قساوت های خود به خاطر جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت در داخل اوکراین و علیه مردم اوکراین پاسخگو قرار بگیرد. ما به کمک مان به نهادهای بین المللی در جمع آوری اسناد و شواهد ادامه می دهیم و تحلیل و تجزیه این شواهد را آغاز می کنیم. اما در حال حاضر بیشتر از این سخنی ندارم."

ولادمیر زیلینسکی رییس جمهور اوکراین این تصمیم محکمه بین المللی جرایم را تاریخی خوانده و گفت که منجر به پاسخگویی تاریخی خواهد شد.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفت "جدا ساختن کودکان از خانواده های شان، محروم ساختن آنها از هر گونه فرصت تماس با بستگان شان، پنهان کردن آن کودکان در قلمرو روسیه، پراکنده ساختن آن کودکان به مناطقه دور دست، همه اینها به طور واضح پالیسی دولت روسیه است، تصمیمات یک دولت شرور است که دقیقا شروع آن کار توسط مقام ارشد آن حکومت است."

اما دمیتری اورشکین، استاد دانشگاه آزاد در ریگا می گوید "این اقدامات محکمه بین المللی جرایم به خاطری بسیار مهم و دقیقا درست است که در روسیه آنها باور دارند چون آنها بم اتمی دارند هر کسی از آنها می ترسد. و تمامی پالیسی های آنان بر آن استوار بوده است. از این جهت، منطقی خواهد بود که انتظار داشت این محکمه صدور فرمان را به تعلیق در خواهد آورد و انفعال اقدام خود را با برخی دلایل مثل ترتیبات رسمی حقوقی توضیح خواهد داد. نه، این محکمه از بم اتم نمی ترسد. این محکمه از نقض قوانین می ترسد."

ایوا وکوسیچ، کمک استاد تاریخ در دانشگاه اوتریچت این اقدام را سمبولیک می داند و می گوید دفتر سارنوال محکمه بین المللی جرایم می خواهد پیامی بفرستد که مرتکبین این جرایم با چه نوع برخوردی مواجه خواهد شد و آنها قصد دارند آن اعمال ]روسیه[ را غیرقانونی ثابت کنند.

در همین حال مقامات برخی کشورها به تصمیم محکمه هاگ واکنش نشان داده اند. اولاف شولتز صدر اعظم آلمان گفته با استقبال از این تصمیم گفته است که هیچ کسی فراتر از قانون نیست.

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه گفت بریتانیا به قضاوت محکمه بین المللی جرایم در خصوص صدور حکم توقیف ولادمیر پوتین احترام می گذارد. و فومیو کیشیدا صدر اعظم جاپان گفته است که کشورش با علاقه بزرگ این تصمیم را دنبال می کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG