لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن خواهان آزادی ژورنالست امریکایی در سوریه شد


اف‌ بی‌ آی، در آزای معلومات در مورد آستن تایس که ۲۰۱۲ در سوریه ناپدید شد، تا یک میلیون دلار جایزه می دهد
اف‌ بی‌ آی، در آزای معلومات در مورد آستن تایس که ۲۰۱۲ در سوریه ناپدید شد، تا یک میلیون دلار جایزه می دهد

انتونی بلینکن گفته است رییس جمهور اسد قادر است و توانایی آنرا دارد تا آستن تایس، ژورنالست امریکایی را از قید آزاد کند.

آقای بلینکن روز چهار شنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت چهلمین سالروز تولد این روزنامه‌نگار امریکایی گفته است که "ما باور داریم که آزادی آستن در قدرت و توانایی بشارالاسد است. ما از همه امکانات کار خواهیم گرفت تا آستن را با خانه برگردانیم."

خبرگزاری رویترز از قول وزیر خارجۀ امریکا گزارش داده است که یک تیم شامل راجر کارستنز، فرستاده ویژه رییس جمهور امریکا در امور گروگانگیری "با جدیت و تلاش شبانه روزی تلاش می کند تا آستن را به خانواده اش برگرداند."

آقای تایس نه سال قبل زمانی که در دمشق ،پایتخت سوریه، در مورد قیام مردم بر ضد حکومت بشارالاسد مصروف تهیه گزارش بود، اختطاف شد.

تا حال مشخص نشده است که چه کسی این ژورنالست امریکایی را ربوده است و تا اکنون هیچ فرد و یا گروهی مسوولیت اختطاف وی را بر عهده نگرفته است.

اما بر اساس گزارش رسانه ها، ویدیویی که یک ماه پس از اختطاف آستن تایس نشر شد، نشان میدهد که وی توسط یک گروه متحد به حکومت سوریه اختطاف شده است.

تقاضا برای رهایی ژونالستان امریکایی در خارج

قبل بر این، با آغاز شیوع همه گیری کروناویروس در ایالات متحده ، ۱۷ سناتور امریکایی از هر دو حزب عمده سیاسی -دموکرات و جمهوریخواه- به تاریخ ۲۲ مارچ ۲۰۲۰ ( ۲۲ ثور ۱۳۹۹ خورشیدی) با ارسال نامه‌ای از مایک پمپیو، وزیر خارجه پیشین امریکا، خواستند تا تلاش بیشتر را برای آزادی امریکایی‌هایی محبوس و زندانیان سیاسی در خارج از ایالات متحده به خرج دهد و در عین حال، از آنان در برابر بیماری کووید۱۹ محافظت صورت بگیرد.

کریس مورفی، سناتور دموکرات، و مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه، در این نامه، که به امضای ۱۵ سناتور دیگر از هر دو حزب رسید بود، از وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحده خواسته بودند که با تمام توان حکومت‌های خارجی را برای آزادی فوری زندانیان امریکایی تحت فشار قرار دهد تا آنان از خطر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در امان باشند.

این ۱۷ سناتور ایالات متحده با اشاره به برخی از امریکایی‌های محبوس از جمله مراد طاهباز و سیامک نمازی در ایران، آستن تایس در سوریه، صلاح الحیدر و بدر الابراهیم در عربستان سعودی، ریم محمد دسوکی و خالد حسن در مصر و پال ویلان در روسیه تاکید کردند و گفتند آنها هرگز نباید زندانی می‌شدند.

XS
SM
MD
LG