لینک های دسترسی

Breaking News

رسانه‌های بریتانیایی خواستار صدور ویزۀ بریتانیا به خبرنگاران افغان شان شدند


گروهی از رسانه‌های بریتانیا از حکومت بریتانیا خواسته اند تا برنامۀ موجود ویزۀ مهاجرت بریتانیا به افغان‌ها را گسترش داده و به افغان‌هایی که در دو دهۀ گذشته با رسانه‌های بریتانیایی کار کرده اند، فوراً ویزه صادر کند.

در این نامۀ سرگشاده که به صدر اعظم و زیر خارجۀ بریتانیا ارسال شده است، بیش از ۲۰ رسانۀ بریتانیایی بر ضرورت حیاتی اسکان این خبرنگاران در بریتانیا تاکید کرده و نیز هشدار داده اند که آنان با خطر انتقامجویی طالبان روبرو خواهند شد.

در این نامه آمده است: "ضرورت به اقدام فوری است، چون تهدید به جان آنان بسیار جدی و رو به وخامت است...اگر این خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای که با کار در رسانه‎های بریتانیایی نقش بسیار حیاتی در اطلاع‌رسانی به عامۀ بریتانیا داشتند، به حال خودشان گذاشته شوند، با خطر پیگرد، صدمۀ فزیکی، بازداشت، شکنجه یا مرگ روبرو خواهند شد."

چندی پیش، چندین خبرگزاری‌ و رسانۀ امریکایی به شمول واشنگتن پست، نیویارک تایمز، سی ان ان، لاس انجلس تایمز و چندین رسانۀ دیگر با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده از وی خواستند تا افغان‌هایی را که با این رسانه‌ها کار کرده اند، به ایالات متحده انتقال دهد.

با اشاره به خروج کامل قوای خارجی از افغانستان، در نامۀ رسانه‌های امریکایی ابراز نگرانی شده بود که خبرنگاران شان در افغانستان با خطر مواجه بوده و به خاطر اینکه با رسانه‌های امریکایی کار کرده اند، هدف حملات انتقام‌جویانۀ طالبان قرار خواهند گرفت.

وزارت خارجۀ ایالات متحده سه روز پیش اعلام کرد که به هزاران شهروند افغانستان که به دلیل وابستگی شان با ایالات متحده با خطر خشونت طالبان مواجه اند، تحت یک برنامۀ‌ جدید به نام "اولویت شماره ۲" فرصت اقامت را منحیث پناهنده مساعد می‌سازد.

بر اساس برنامۀ "اولویت شماره ۲" آنعده افغان‌هایی که برای سازمان‌های غیر دولتی و رسانه‌های مستقر در ایالات متحده کار کرده اند نیز مستحق دریافت ویزۀ ایالات متحده شناخته می‌شوند.

همچنین، افغان‌هایی که با قراردادی‌های امریکایی کار کرده اند یا کار می‌کنند اما واجد شرایط ویزۀ خاص مهاجرت نیستند؛ افغان‌هایی که برای موسسات تمویل شده از سوی امریکا در افغانستان کار می‌کنند؛ ترجمانانی که برای حکومت ایالات متحده، نیروهای امریکایی، نیروهای ایساف یا ماموریت حمایت قاطع کار کرده‌اند نیز زیر پوشش برنامۀ "اولویت شماره ۲" قرار می‌گیرند.

بر اساس گزارش نهادهای مدافع رسانه‌ها و خبرنگاران، افغانستان یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای خبرنگاران است و در یک سال گذشته بیش از ده خبرنگار در آن کشور کشته شده است.

با اینحال، شماری از مقام‌ها و نهادهای حامی رسانه‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند که تخلیۀ خبرنگاران افغان رسانه‌های امریکایی و بریتانیایی هم سبب تضعیف روحیۀ سایر خبرنگاران افغان شده و هم زمینۀ فرار مغزها را از افغانستان فراهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG