لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: چین نباید نگرانی های جهانی را 'گروگان' بگیرد


انتونی بلينکن، وزیر خارجهٔ امریکا، در جريان يک کنفرانس خبری مشترک مجازی با انريکه مانالو، وزير خارجهٔ فيليپين، در مانیلا، پایتخت آن کشور
انتونی بلينکن، وزیر خارجهٔ امریکا، در جريان يک کنفرانس خبری مشترک مجازی با انريکه مانالو، وزير خارجهٔ فيليپين، در مانیلا، پایتخت آن کشور

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، روز شنبه ششم اگست‌ (۱۵ اسد) گفت که چین نباید در مسایل عمدهٔ جهانی مانند بحران اقلیمی گفتگوها با ایالات متحده را متوقف کند.

اظهارات این دپلومات ارشد ایالات متحده یک روز پس از آن بیان شد که چین روز جمعه پنجم اگست (۱۴ اسد) اعلام کرد که در واکنش به سفر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا، به تایوان، گفتگوها با ایالات متحده را در بخش‌های مختلف، از جمله مذاکرات در سطح فرماندهان نظامی و تغییرات اقلیم، به حالت تعلیق در می‌آورد.

بلینکن این اظهارات را پس از ملاقات با فردیناند مارکوس جونیور، رییس جمهور جدید فلیپین، در مانیلا، پایتخت آن کشور، بیان کرد. بلینکن در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای فلیپینی‌اش که از طریق آنلاین بزگرار شده بود، در حالی این موضوع را بیان کرد که روابط واشنگتن و بیجینگ در سال‌های اخیر به بدترین سطح خود کاهش یافته است.

بلینکن در واکنش به موقف چین مبنی بر توقف مذاکرات با فرماندهان نظامی ایالات متحده و گفتگو‌ها در مورد مسایل مرتبط به بحران اقلیمی گفت: "ما نباید به خاطر اختلافات میان کشور‌های خود همکاری در مورد مسایل مورد نگرانی جهانی را گروگان بگیریم."

این دپلومات ارشد ایالات متحده افزود که سایر کشور‌ها از امریکا و چین انتظار دارند تا بر مسایلی که برای زندگی و معیشت مردم‌شان اهمیت دارد، به گفتگو‌های‌شان ادامه دهند.

بلینکن افزود که توقف مذاکرات چین با امریکا در مورد مسایل عمده از جمله بحران اقلیمی "ایالات متحده را مجازات نمی کند" بلکه "جهان را مجازات" می کند.

سفر پلوسی به تایوان سبب خشم مقام‌ها در چین شده است، زیرا بیجینگ جزیرهٔ خود مختار تایوان را بخشی از قلمرو خود می پندارد. پس از سفر چهارشنبهٔ رییس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان،‌چین روز پنجشنبه تمرینات نظامی خود را در تنگهٔ تایوان آغاز کرد و قرار است این تمرینات نظامی تا روز یکشنبه ادامه یابد.

اما بلینکن در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که رییس مجلس نمایندگان امریکا مانند سایر اعضای کانگرس ایالات متحده حق دارد از تایوان دیدن کند،‌ زیرا قوهٔ مقننه امریکا یک شاخهٔ‌ "مستقل و برابر دولت ایالات متحده" می باشد.

وزیر خارجهٔ امریکا در این مصاحبه گفت: "صرف نظر از اینکه [چین] چه احساسی دارد،‌ واکنش چین بسیار نامتناسب و بسیار خطرناک است" زیرا این کشور در جریان تمرینات نظامی خود ۱۱ میزایل بالستیک را بر فراز تایوان پرتاب کرد و کشتی‌های خود را به سراسر تایوان اعزام کرده است. به گفتهٔ بلینکن، پنج میزایل چین در نزدیکی جاپان اصابت کرده است.

این دپلومات ایالات متحده افزود که واکنش چین در برابر سفر پلوسی به تایوان، نه تنها از دید امریکا قابل نگرانی است، بلکه از دید سایر کشورها از جمله کشور‌های عضو آسین،‌ انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا، قابل نگرانی است، زیرا سایر کشور ها نیز معتقدند که اقدامات "خطرناک چین" ثبات منطقه را بر هم می‌زند.

بلینکن افزود: "بنا بر این، فکر می کنم بسیار مهم است که مسوولانه برخورد کنیم. ایالات متحده دست به اقدامات تحریک کننده نخواهد زد" و وضعیت باید آرام شود.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده در این مصاحبه با صدای امریکا همچنین گفته است که تنگهٔ تایوان برای همه کشور‌های منطقه از اهمیت حیاتی برخوردار است، زیرا اکثر تجارت منطقه از طریق تنگهٔ تایوان صورت می گیرد و اگر ترانزیت تجارتی در این منطقه مختل شود،‌ تاثیرات ناگوار آن بر اقتصاد جهان اثر خواهد گذاشت.

بلینکن اضافه کرد که "فکر می کنم ... برای سایر کشورها از جمله چین لازم است تا مسوولانه عمل کنند و سفر یک عضو کانگرس را به عنوان بهانه‌ای برای اقدامات بالقوهٔ خطرناک و بی‌ثبات کننده استفاده نکنند."

بر اساس قانونی که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند. چین همواره از حمایت حکومت ایالات متحده از تایوان شدیداً انتقاد کرده است.

چین همواره ادعا کرده است که جزیره تایوان بخشی از خاک این کشور است و در صورت نیاز با استفاده از زور آنرا به قلمرو اصلی چین ملحق خواهد کرد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتیدپرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG