لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن برای نخستین بار به صفت رییس جمهور امریکا به شرق میانه سفر می‌کند


جو بایدن، ریيس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا قرار است فردا سه شنبه ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) عازم شرق میانه شود. بایدن در نظر دارد که علاوه بر سفر به تل ابیب و کرانهٔ غربی رود اردن، به عربستان سعودی نیز سفر کند.

قصر سفید گفته است که واشنگتن در نظر دارد که روابط امنیتی میان اسراییل و همسایه‌های عرب آن را عمیق‌تر سازد و رهبران عرب را برای تولید نفت بیشتر تشویق کند.

آقای بایدن سفر خود به شرق میانه را با دیدن از دستگاه‌های دافع هوای اسراییل آغاز خواهد کرد.

جان کربی، هماهنگ کنندهٔ ارتباطات استراتیژیک شورای امنیت ملی ایالات متحده می‌گوید که واشنگتن تلاش دارد تا روابط امنیتی میان اسراییل و همسایه‌های عرب آن را عمیق تر سازد، به شمول یکپارچه ساختن سیستم‌های دافع هوایی آنان برای مبارزه با تهدید ایران.

ولی با موجودیت یک حکومت سرپرست در اسرایيل، انجام این کار چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد.

درعین حال، جو بایدن نخستین رییس جمهور ایالات متحده است که در یک پرواز مستقیم از تل ابیب عازم جده خواهد شد.

یاسمین فاروق، تحلیلگر در نهاد کارنیگی می‌گوید که این پرواز یک نشانهٔ دیگری از جانب عربستان سعودی می باشد، کشوری که اسراییل را به دلیل اشغال قلمرو فلسطینیان، تا حال به رسمیت نشناخته است.

خانم فاروق می‌گوید که عربستان سعودی سعی کرده است روابط اش با اسرایيل بهبود یابد و به گفتۀ وی، "حتا پشت درهای بسته" توافقاتی میان اسراییل و عربستان صورت گرفته است. او گفت: "بناً، اگر حکومت بایدن می خواهد این پیام را بفرستد که پیشرفت صورت گرفته و بهبود روابط امکان پذیر است، بلی، ولی نباید طوری گفته شود که این اولین گام برای عادی سازی روابط است".

جو بایدن در سفر خود به جده با رهبران کشورهای خلیج به شمول رهبران مصر، عراق و اردن ملاقات خواهد کرد. در این دیدارها، ریيس جمهور بایدن به آنان از ضمانت های امنیتی اطمینان خواهد داد، ولی با درنظر داشت جنگ در اوکراین و تهدید چین، از آنان خواستار مسوولیت پذیری بیشتر نیز خواهد شد.

آقای بایدن در نظر دارد که از رهبران عرب خواستار تمدید آتش بس در یمن و تولید بیشتر نفت در جهان شود.

براین کتولیس، تحلیلگر در انستیتوت شرق میانه می‌گوید که رییس جمهور ایالات متحده باید موازنه میان منافع استراتیژیک، کار با رژیم های مستبد و ارزش های امریکایی مانند حقوق بشر را رعایت کند.

آقای کتولیس می گوید: "برای امریکا مهم است که به بحث روی این موضوعات تا حدی بخاطر رقابت با چین و روسیه ادامه دهد. یقیناً که رهبران روسیه و چین در مورد قضیه‌های فعالان حقوق زن در عربستان سعودی صحبت نمی کنند، زیرا برای آنان اولویت ندارد. فکر می‌کنم از این که امریکا هنوزهم یک متحد امنیتی مقدمتر است، تا حدی دست بالا داریم که می توانیم از آن در صحبت‌های سازنده کار گیریم".

اما شماری از فعالان حقوق بشر برنامهٔ دیدار بایدن با سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور را با توجه به کشته شدن جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد ریاض و تخطی‌های حقوق بشری در این کشور مورد نقد قرار داده‌اند. جمال خاشقجی، خبرنگار واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ میلادی در داخل قونسلگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید.

عربستان در ابتدا اتهامات قتل جمال خاشجقی را رد می‌کرد، اما در نهایت پذیرفت که خاشقجی اشتباهاً در یک عملیات غیراصولی کشته شد، اما دست داشتن محمد بن سلمان را در آن رد کرده است.

همچنان، در جریان سفر به کرانهٔ غربی رود اردن و دیدار جو بایدن با محمود عباس، رییس ادارهٔ خودگردان فلسطین، به هدف تجدید حمایت از دو دولت مستقل، چگونگی برخورد آقای بایدن با قضیهٔ شیرین ابو عاقله، نیز تحت نظر قرار خواهد داشت.

ابو عاقله، خبرنگار امریکایی فلسطینی تبار شبکۀ الجزیره، به تاریخ ۱۱ می در کرانهٔ غربی رود اردن کشته شد. مقام‌های ایالات متحده روز دوشنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان)‌ به این نتیجه رسیده اند که مرمی که از موضع اسراییل فیر شده بود، احتمالاَ موجب کشته شدن شیرین ابو عاقله شده است.

XS
SM
MD
LG