لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ ناشی از سرطان پستان کاهش یافته است


تشخیص به موقع سرطان پستان می تواند در قسمت تداوی آن کمک کند
تشخیص به موقع سرطان پستان می تواند در قسمت تداوی آن کمک کند

پژوهشگران موسسۀ بین المللی جلوگیری از امراض مستقر در لیون، فرانسه، با استناد از معلوماتی که از سوی سازمان جهانی صحت ارایه شده است، می گویند که مرگ و میر ناشی از سرطان پستان بین سال های ۱۹۸۷ میلادی تا ۲۰۱۳ میلادی در ۴۷ کشور جهان، کاهش یافته است.

بر اساس یافته های یک پژوهش جدید، کاهش چشمگیری در کشورهای پیشرفته رونما شده است، طوریکه انگلستان و ویلز بیشترین میزان کاهش مرگ ناشی از سرطان پستان را شاهد بوده است.

کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در کشور های امریکای جنوبی متفاوت بوده است. در حالیکه مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در برازیل و کلمبیا افزایش یافته است، در ارجنتاین و چیلی، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان کاهش یافته است.

اما کوریای جنوبی شاهد بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان پستان بوده است. سرطان پستان در این کشور ۸۳ در صد افزایش یافته و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان نیز در کوریای جنوبی افزایش یافته است.

سیسلی پیزوت، نوسیدۀ اصلی این تحقیق، می گوید که تغییرات در کوریای جنوبی از جامعۀ زراعتی به یک جامعۀ بی نهایت صنعتی "ممکن است تغییر قابل ملاحظۀ مرگ و میر ناشی از سرطان را توضیح بدهد".

وزارت صحت عامۀ افغانستان نیز گزارش داده است که سرطان پستان سالانه جان ۱۵ تا ۲۰ هزار زن را در آن کشور در حالی می‌گیرد که با تشخیص و درمان به موقع می‌توان این میزان تلفات را کاهش داد.

سرطان پستان، شایع ترین سرطان در بین زنان در سراسر جهان است. بر اساس گزارش انترنشنل بزنس تایمز (International Business Times)از هر چهار سرطان که زنان به آن مبتلا می شوند، یکی آن سرطان پستان است.

به گفتۀ خانم پیزوت مقایسۀ روند مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در کشور های مختلف کمک می کند تا تشخیص گردد که سیستم مراقبت های صحی کدام کشور ها در قسمت کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان، موثر بوده است.

نقش سن و سال

در ایالات متحده، مرگ و میر ناشی از سرطان پستان ۳۶.۳۶ در صد کاهش یافته است. در بین سال های ۱۹۸۷ میلادی تا ۱۹۸۹ میلادی مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در امریکا از هر صد هزار نفر به مبتلا به این مرض ۲۲ نفر می رسید، اما بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی در هر صد هزار نفر به ۱۴ مورد مرگ، کاهش را نشان می دهد.

به گفتۀ پیزوت، مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در بین زنان که سن شان کمتر از ۵۰ سال است در مقایسه با زنان که سن شان بیشتر از ۵۰ سال است، کاهش یافته است.

اما به گفتۀ خانم پیزوت، تا حال معلوم نیست که آیا مموگرافی یا X-ray که سرطان پستان را تشخیص می دهد، برای شناسایی به موقع سرطان پستان نقشی را بازی می کند یا خیر؟ شناسایی به موقع سرطان پستان می تواند موجب تداوی آن گردد.

به گفتۀ خانم پیزوت، روند مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در کشور های که دارای جغرافیا و وضیعت اجتماعی و اقتصای مشابه می باشند، یکسان بوده است، با وجودیکه در برخی از این کشور ها از ماموگرافی نیز استفاده صورت می گیرد.

خانم پیزوت می گوید تحقیقات که در آینده در این مورد صورت می گیرد، باید روی خطرات که موجب سرطان پستان می گردد، متمرکز گردد و دسترسی به مواظبت های صحی نیز مورد توجه جدی قرار بگیرد.

XS
SM
MD
LG