لینک های دسترسی

Breaking News

حوادث ترافیکی کابل و تماشای تلویزیون هنگام رانندگی


مسئولان ریاست ترافیک شهر کابل می‌گویند که نصب تلویزیون در موترهای شخصی و موترهای مسافربری، یکی از عواملی است که باعث افزایش حوادث ترافیکی در شهر کابل شده است.

عبدالشکور صافی، مدیر حادثات ترافیکی کابل به صدای امریکا گفت که شماری از راننده‌ها با نصب تلویزیون در موترهای شان، هنگام رانندگی مشغول تماشای فیلم و آهنگ‌های تصویری می‌شوند که این کار باعث وقوع حوادث ترافیکی می‌شود.

آقای صافی گفت که آمار مشخصی از اینکه چه تعداد از حوادث ترافیکی بر اثر تماشای تلویزیون در موترها رخ داده، وجود ندارد، اما افزود که تماشای تلویزیون هنگام رانندگی باعث بروز حادثه ترافیکی می‌شود.

به گفته آقای صافی، مدیریت عمومی ترافیک شهر کابل به همین دلیل تصمیم گرفته است که تلویزیون‌ها را از موترهای شهری بردارد.

شماری از راننده‌ها در شهر کابل نیز تأیید می‌کنند که نصب تلویزیون در موتر و تماشای آن هنگام رانندگی، خطرناک است.

احمد میرویس در مسیر کوته سنگی و چوک شهر کابل رانندگی می‌کند. او در موترش تلویزیون دارد و آهنگ‌های تاجیکی و افغانی، تماشا می‌کند.

او می‌پذیرد که تماشای تلویزیون در هنگام رانندگی، حواس راننده را پرت می‌کند و باعث بوجود آمدن حادثه ترافیکی می‌شود، اما می‌گوید خودش تا هنوز با حادثه ای روبرو نشده است. او می‌گوید هنگامی که راه ها خلوت است، تلویزیون موترش را روشن می‌کند و در اوقات ازدحام ترافیک، آن را خاموش می‌کند تا بتواند با تمرکز بیشتر رانندگی کند.

به گفته احمد میرویس، راننده باید خودش تشخیص بدهد که چه وقت از تلویزیون استفاده کند و چه وقت استفاده نکند تا از وقوع حادثه جلوگیری شود.

آمار حوادث ترافیکی در سال جاری در کابل

مسئولان ریاست ترافیک کابل می‌گویند که بر اساس آمار آنها، از اول ماه حمل سال ۱۳۹۷ خورشیدی تا آخر ماه عقرب همین سال، ۵۶۲ حادثه ترافیکی در کابل رخ داده است.

عبدالشکور صافی، مدیر حادثات ترافیکی کابل به صدای امریکا گفت که این حوادث، شهر کابل و ولسوالی‌های اطراف آن را در بر می گیرد.

به گفته آقای صافی، بر اثر این حوادث، ۲۲۱ نفر جان داده و ۳۷۲ نفر دیگر زخمی شده‌ اند. او افزود که در میان کشته‌ شده‌های حوادث ترافیکی در کابل ۳۳ زن و ۶۲ کودک نیز شامل هستند.

سازمان صحت جهانی (WHO) سال گذشته اعلام کرده بود که حوادث ترافیکی در افغانستان سالانه جان ۴۷۰۰ نفر را می‌گیرد.

بر اساس اهداف برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد، حکومت افغانستان متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۰ جاده‌های این کشور را امن بسازد و تا سال ۲۰۲۰، حوادث ترافیکی را به نصف برساند.

عوامل حوادث ترافیکی در کابل

حوادث ترافیکی در شهر کابل عوامل گوناگون دارد، اما معیاری نبودن راه‌های شهری یکی از عوامل اصلی حوادث ترافیکی گفته می‌شود.

مدیر حادثات ترافیکی کابل می‌گوید که جاده‌های شهر کابل مطابق استندردهای صد سال پیش ساخته و با معیارهای امروزی برابر نیست.

آقای صافی می‌گوید در شهر کابل تنها دو جاده معیاری وجود دارد که یکی آن جاده دارالامان در غرب کابل و دیگر جاده میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در مرکز کابل است.

او می‌‌گوید که با توجه به افزایش چند میلیونی جمعیت شهر کابل، ساختار جاده‌های کابل پاسخگوی نیازهای جمعیت کنونی شهر نیست.

استفاده از مواد نشه آور هنگام رانندگی یکی دیگر از عوامل اصلی حوادث ترافیکی در کابل است. مدیر حادثات ترافیکی کابل می‌گوید که در قوانین افغانستان استفاده از مواد نشه آور و مشروبات الکلی جرم است، اما شماری از شهروندان از این مواد استفاده می‌کنند و در همین حال نیز به رانندگی می‌پردازند که باعث می‌شود نتوانند مسیر را درست تشخیص بدهند.

سرعت بیش از حد، استفاده از تلفن در هنگام رانندگی و رعایت نکردن قوانین ترافیکی، از دیگر عوامل حوادث ترافیکی در شهر کابل است.

کابل، مزدحم ترین و پرجمعیت‌ترین شهر افغانستان است، اما در ۱۸ سال گذشته کمتر به جاده سازی و معیاری سازی جاده‌های این شهر توجه شده است.

XS
SM
MD
LG