لینک های دسترسی

Breaking News

گورستان گمنام، آرامگاه پناهجویان غرق شدۀ افغان


قبرستان در جزیره لسبوس، یونان
قبرستان در جزیره لسبوس، یونان

صد ها پناه جوی گمنام از افغانستان، سوریه و عراق که در بحیره اژه غرق شده بودند در یک قبرستان در جزیره لسبوس، یونان، به خاک سپرده شده اند.

درلوحه کوچک سنگی بالای قبری نوشته شده "گمنام" یک ساله، تاریخ یافت شدن جسد در ساحل و یک نمره شناسایی. این نشانی ها از دخترکی باقی مانده است که در آغوش پدر و مادر، کشورش را به جانب یک آینده نامعلوم ترک گفته و راهی اروپا شده بود. اما در آب های بین ترکیه و یونان غرق شد.

قبر های دیگر در پهلوی این طفل هم یکسان است. در لوحه یکی نوشته شده، مرد گمنام، ٣٥ ساله، شماره ٢٢١، تاریخ کشف جسد ٢٠١٥-١٩-١١ و در لوحه دیگر پسر گمنام، ٧ ساله، شماره ۴٠ تاریخ کشف جسد ٢٠١٥-١٩-١١ و به همین ترتیب دیگر گور ها هم به همین ترتیب شماره گزاری شده است.

از ٦۴ قبری که برای مهاجرین غرق شده در بحیره اژه در این گورستان وجود دارد، ٢٧ آن هنوز هم شناسایی نشده است.

سال ٢٠١٥ مرگبار ترین سال برای پناه جویانی بود که با گذشتن از بحیره مدیترانه قصد داخل شدن به اروپا را داشتند. اداره بین المللی مهاجرت می گوید بیش از ٣٧٠٠ نفر در این سفر یا غرق شده و یا مفقود شده اند. اما تصور میرود که ارقام حقیقی به مراتب بیشتر از این باشد.

نجات مهاجرین از آب های یونان
نجات مهاجرین از آب های یونان

از تابستان سال قبل که هجوم مهاجرین شدت گرفت صد ها نفر در یونان غرق شدند و قبرستانی که برای پناه جویانی تعین شده بود کاملاً پر شد.

مردم محل در جزیره لسبوس می گویند چون تمام اعضای خانواده ها یک جا غرق شده اند، کسی برای شناسایی اجساد باقی نمانده است. از جانبی هم تعین هویت اجسادی که دیر زمان در آب مانده اند بسیار دشوار است.

الیکاس کاراجیوریجس که مسئول قبرستان بوده و صد ها جسد را از سواحل به سرد خانه ها انتقال داده است می گوید احساس ناراحت کننده ای است وقتی می بینید جسد یک طفل گمنام باقی مانده است. طفلی یک ساله.

الیکاس ابراز امیدواری کرد که روزی بتوان این اجساد را از طریق DNA شناسایی کرد.

مصطفی دعوا، ٣٠ ساله، که چند سال میشود از مصر به یونان آمده است نقش غیر رسمی شستن و دفن کردن این مهاجرین را مطابق به احکام اسلامی بر عهده گرفته است.

مصطفی می گوید طی هفت روز، ٥٧ تدفین داشته است و در یک روز ١١ جسد را دفن کرده است. او می گوید این حداقل کاری است که میتواند انجام دهد چرا قادر به منصرف ساختن مردم از سفر غیر قانونی به اروپا نمی باشد تنها کاری که می تواند بکند دفن کردن اجساد آنها است.

تیودور نوسیاس، داکتر طب عدلی جزیره لسبوس تا حال از ٢٠٠ جسد غرق شده عکاسی کرده و دی ان ای آنها را جمع آوری کرده و در یک آرشیف برای کسانی که در جستجوی عزیزان گمشده شان می باشند، نگهداری می کند.

شماری از این اجساد تا حال از روی عکس و یا دی ان ای شناسایی شده اند. نوسیاس می گوید با یافتن هویت این اجساد گمنام، روح رفته گان و پدر و مادر داغ دیده آنها آرامش خواهد یافت.

گزارش: رویترز

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG