لینک های دسترسی

Breaking News

فروشگاه اپل اپلیکیشن قرآن مجید را در چین حذف کرد 


فروشگاه اپل، اپلیکیشن‌ خواندن و شنیدن "قرآن مجید" را بر اساس تقاضای بیجنگ حذف کرد.

فروشگاه اپل تا اکنون در مورد این اقدامش واکنش نشان نداده است.

یک سخنگوی سفارت چین در امریکا نیز در مورد حذف این اپلیکیشن معلومات ارایه نکرد، اما گفت که حکومت چین همواره از انکشاف انترنت حمایت کرده و آنرا ترغیب کرده است.

لیو پنگوی، در یک ایمیل به اسوشیتدپرس گفته است که انکشاف انترنت در چین باید با قوانین و مقررات این کشور مطابقت داشته باشد.

حکومت چین از دیرزمانی در پی کنترول جریان معلومات آنلاین بوده است، اما اکنون به گونهٔ روز افزون کنترول خود بر سایر بخشهای انترنت را شدت بخشیده است؛ اقدامی که تشخیص علل حذف برخی از اپلیکیشن‌ها را دشوار می‌سازد.

خدمات مدیریت معلومات پاکستان که اپلیکیشن قرآن مجید را ساخته است می‌گوید که هنوز هم منتظر دریافت معلومات از ادارهٔ انترنت چین در مورد فعالیت مجدد این اپلیکیشن است.

این اپلیکیشن در چین در حدود یک میلیون و در سراسر جهان در حدود ۴۰ میلیون کاربر دارد.

حسن شفیق احمد، مسوول رشد و روابط این شرکت گفت افرادی که این اپلیکیشن را در وسایل شان نصب کرده اند، هنوز هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

این در حالی است که مسوولین اپلیکیشن خواندن و شنیدن بایبل (انجیل) نیز گفته اند که این اپلیکیشن از فروشگاه اپل در چین حذف شده است و به آنان گفته شده که برای نشر محتویات شان به گونهٔ کتاب یا مجله به جواز ویژه نیاز دارند.

مسوولین اپلیکیشن معروف آدیبل شرکت امازون گفته اند که این اپلیکشن از فروشگاه اپل حذف شده و مقامات چینی به آنان گفته است که برای نشر محتویات شان به جواز نیاز دارد.

آدیبل کتاب‌های نوشتاری، به شمول قرآن و انجیل را به صورت صوتی به کاربران این اپلیکیشن ارایه می‌کند.

انجمن روابط اسلامی امریکایی این اقدام شرکت اپل را تقبیح کرده و گفته است که این شرکت چین را قادر می‌سازد تا مسلمانان و سایر گروه‌های دینی را مورد آزار و اذیت قرار دهد.

این شورا گفته است که این تصمیم باید لغو شود.

گروه‌های مدافع حقوق بشر، پژوهشگران، ساکنان پیشین و برخی مقام‌ها و قانونگذاران غربی می‌گویند که مقام‌های چینی از سال ۲۰۱۶ به اینسو در حدود یک میلیون اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان را در بازداشتگاه‌ها و کمپ‌های اجباری در شین‌ژیانگ زندانی کرده و آنان را به کار اجباری وادار کرده اند.

اما چین همواره موجودیت چنین بازداشتگاه‌ها یا کمپ‌های کار اجباری را رد کرده و گفته است که این تاسیسات "مراکز آموزش‌های حرفه‌ای" است و به هدف مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی و گرایش‌های جدایی‌طلبانه ایجاد شده اند.

حذف این اپلیکیشن‌ها نخست توسط وبسایت دیدبان "اپل سانسورشپ" تشخیص شد؛ وبسایتی که نظارت می‌کند که فروشگاه اپل کدام اپلیکیشن را منع یا حذف می‌کند، به ویژه در چین وسایر کشور‌های که حکومت اقتدارگرا دارند.

شرکت مایکروسافت در جریان هفته‌ٔ جاری گفت که به دلیل محیط چالش‌برانگیز و شرایط دشوار در چین، خدمات اپلیکیشن لنکدان را در این کشور متوقف می‌سازد.

XS
SM
MD
LG