لینک های دسترسی

Breaking News

کولسترول؛ دشمن قلب و رگ‌ها یا عنصر حیاتی


به باور شمار زیاد مردم، کولسترول مادۀ مضری است که سبب بندش رگ‌ها شده و سلامت انسان را به مخاطره می‌اندازد، اما کولسترول که در هر سلول بدن پیدا می‌شود، اشکال مفید و مضر دارد.

شکل مفید آن که به نام لیپوپروتین کثافت بلند یا HDL شناخته می‌شود برای حفظ سلامتی و انجام فعالیت‌های مهم چون تولید هورمون‌ها و هضم غذاهای چرب و روغنی در بدن بسیار مهم و ضروری پنداشته می‌شود.

لیپوپروتین کثافت پایان یا LDL شکل بد و مضر کولسترول است. بلند رفتن شکل LDL کولسترول در خون سبب بندش رگ‌های خون شده و مشکلات جدی صحی چون بیماری‌های قلب و بندش رگ‌ها و سکته‌های قلبی و مغزی را سبب می‌شود.

چربی‌های مشبوع که در محصولات حیوانی چون تخم مرغ، شیر، مسکه، پنیر و گوشت سرخ وافر است، منبع عمدۀ LDL یا کولسترول بد است. محصولات نباتی چون روغن زیتون، حبوبات، غله‌جات مغزیات و نیز ماهی و روغن ماهی، منابع خوب HDL یا کولسترول خوب اند.

بلند رفتن کولسترول خوب در بدن سبب می‌شود که کولسترول بد از خون به جگر رانده شود. جگر، کوسترول بد را پارچه کرده و بقایای آن از بدن به بیرون دفع می‌کند.

مقدار کولسترول بد یا LDL نباید بیش از ۱۲۹ میلی گرام در هر ۱۰۰ سی سی خون باشد. همچنین موجودیت بیش از ۶۰ میلی گرام HDL در هر ۱۰۰ سی سی خون برای سلامتی بدن حتمی و ضروری پنداشته می‌شود.

آزمایش منظم خون و دانستن مقدار دقیق کولسترول خوب و بد بدن، برای هر فرد مهم است، زیرا کولسترول بلند خون تا زمانیکه مشکلات جدی و تهدید کننده را سبب نشده است، به کلی بی عرض و نشانه می‌باشد.

داکتران سفارش می‌کنند که برای تضمین سلامتی بدن به ویژه قلب و رگ‌ها باید مقدار کولسترول بد در خون پایان نگه داشته شود.

داشتن رژیم سالم و متوازن غذایی، جلوگیری از چاقی و وزن اضافی، ورزش و فعالیت منظم بدنی و پرهیز از استعمال سگرت و الکول به عنوان موثرترین روش‌ها برای تنظیم کولسترول بدن توصیه می‌شود.

XS
SM
MD
LG