لینک های دسترسی

Breaking News

خوردن یک دانه تخم در روز، خطر حملۀ قلبی را کاهش می دهد


اما برخی داکتران قلب می گویند که خوردن بیش از حد تخم می تواند مشکلات قلبی را باعث شود.
اما برخی داکتران قلب می گویند که خوردن بیش از حد تخم می تواند مشکلات قلبی را باعث شود.

یک پژوهش تازه نشان داده است، افرادیکه کم از کم روز یک دانه تخم می خورند، در مقایسه با آنانیکه اصلاً تخم نمی خورند، ممکن با خطر کمتر حملات قلبی و سکتۀ دماغی مواجه گردند.

پژوهشگران چینایی خوردن تخم را در میان بیش از ۴۶۱ هزار نفر که اوسط عمر آنان ۵۱ سال بود و هیچگاهی با مشکلات قلبی مواجه نشده بودند، تجربه کرده اند.

آن افراد به گونۀ اوسط روزانه نیم دانه تخم می خوردند، حدود ۹ درصد آنان اصلاً تخم نمی خوردند درحالیکه ۱۳ درصد آنان هر روز یک دانه تخم شامل رژیم غذایی آنان بود.

این پژوهش تقریباً نُه سال ادامه یافت که در این مدت، ۸۷ هزار و ۹۷۷ نفر آنان یا به بیماری های قلبی مبتلا گردیدند یا حملۀ قلبی و یا سکته دماغی را تجربه کردند که ۹۹۸۵ نفر آن افراد بیمار، به خاطر آن امراض درگذشتند.

پژوهشگران دریافتند که در مقایسه با افرادیکه اصلاً تخم مرغ در رژیم غذایی شان شامل نبود، آنعده افرادیکه روزانه به گونۀ اوسط بیش از نیم دانه تخم می خوردند، حدود ۱۱ درصد کمتر به بیماری های قلبی وعایی مبتلا گردیدند و ۱۸ درصد کمتر به خاطر ابتلا به آن بیماری ها، جان خود را از دست دادند.

داکتر لووک جوزی، یک تحقیق کننده در پوهنتون طبی هاروارد باستن امریکا که در این پژوهش شامل نبود می گوید که برای مردم "به ویژه در آن بخشی از دنیا که تخم بزرگترین منبع پروتین و سایر مواد مغذی مهم برای بدن است، این موضوع نهایت حایز اهمیت می باشد."

داکتر لووک جوزی می گوید "اعتدال در مصرف مواد غذایی می تواند از بروز بیماری های قلبی و سکته های دماغی جلوگیری کند."

اما، به این معنا نیست که باید خوردن روزانه سه تخم پخته شده در روغن را در رژیم صبحانه خود بگنجانیم.

داکتر جوزی تاکید می ورزد که این پژوهش در ارتباط با خوردن بیش از یک تخم در روز و احتمال ابتلا به حملات قلبی و سکتۀ دماغی تحقیق نکرده است.

داکتر جی دیوید سپنس از پوهنتون غربی مرکز تحقیقات وقایۀ سکتۀ دماغی و اتیروسکلیروز لندن می گوید "خوردن تخم برای افرادیکه در خطر ابتلا به حملات قلبی و یا سکتۀ دماغی قرار دارند، به ویژه افراد مبتلا به شکر، اصلاً خوب نیست."

داکتر سپنس می گوید "خوردن تخم خطر بیماری های وعایی را افزایش می دهد. زردی تختم حاوی فاسفاتیدایل کولین است – مادۀ که می تواند باعث مسدود شدن شرایین گردد."

تخم غنی از کولسترول است

پژوهش که در نشریۀ طبی قلب نشر شده اذعان می دارد که تخم منبع اساسی کولسترول است اما در کنار آن به مقدار بلند حاوی پروتین و ویتامین ها است.

اما تحقیقات گذشته در بارۀ ارتباط میان تخم و بیماری های قلبی نتایج منتاقصی را بیان داشته و از احتمال ابتلا به حملات قلبی و سکته های دماغی بین افراد استفاده کننده از تخم مرغ تذکر داده است.

داکتر جوسی می گوید که تخم می تواند حدود ۲۰۰ ملی گرام کولسترول داشته باشد و دانشمندان را به این تفکر واداشته که خوردن تخم می تواند به بلندرفتن سطح کولسترول در خون بیانجامد.

برخی تحقیقات تازه نشان داده است که خوردن تخم ممکن مانع تولید (LDL) یا کولسترول بد در جگر گردد و تولید (HDL) یا کولسترول خوب را بیشتر سازد.

نوع کولسترول بد که به آن LDL گویند می تواند در جدار اورده و شرایین تاسس کرده و به کلات ها و حملات قلبی بیانجامد. اما نوع کولسترول خوب که به آن (HDL) گویند کولسترول را از خون دور ساخته و باعث وقایه و جلوگیری از حملات قلبی و سکته های دماغی می گردد.

این پژوهش به گونۀ انجام شده که ثابت نساخته چگونه خوردن تخم ها ممکن بر تاسس بیماری های قلبی وعای و یا مرگ ناشی از آن تاثیر می گذارد.

تفاوت چینی ها با سایر نقاط جهان

یک محدودیت دیگر این تحقیق در اینجاست که تجربۀ عملی شده در چین ممکن در سایر نقاط جهان قابل تطبیق نباشد. شرکت کنندگان این تحقیق عمدتاً دارای وزن سالم بوده و اکثر آنان تاریخچۀ فشار بلند خون و یا بیماری های قلبی را دارا نبوده اند.

در ایالات متحده که اکثر افراد کهنسال دارای وزن زیاد بوده یا چاق اند و رژیم حاوی گوشت و کچالو را با مقدار کمتر میوه و سبزیجات صرف می کنند، ارتباط خوردن تخم مرغ و بیماری های قلبی در نزد آنان ممکن متفاوت باشد.

برای داشتن صحت و قلب سالم، انجمن قلبی ایالات متحده امریکا تاکید می ورزد که افراد روغن نباتی مایع، مغزیات، میوه، سبزیجات، لبنیات کم چرب، حبوبات، ماهی و گوشت مرغ خانگی بیشتر در رژیم غذایی شامل ساخته و خوردن گوشت سرخ (گوشت گاو و گوسفند)، مواد غذایی شور و نوشابه های شیرین را محدود سازند.

XS
SM
MD
LG