لینک های دسترسی

Breaking News

اخذ پیهم دوای ضد درد خطر اعتیاد را بیشتر می‌سازد


دواخانه ها در اکثر کشورهای جهان دوای قوی ضد درد را بدون نسخۀ داکتر به مریض نمی‌دهند
دواخانه ها در اکثر کشورهای جهان دوای قوی ضد درد را بدون نسخۀ داکتر به مریض نمی‌دهند

متخصصان می‌گویندکه استفادۀ نادرست و ناروای دواهای ضددرد در ایالات متحدۀ امریکا اغلباً از برداشت اشتباهی مردم در مورد ماهیت اعتیادی این دواها ناشی می‌شود.

دانشمندان می‌گویند که در بسا موارد، مصرف دوامدار دواهای قوی ضد درد به ویژه پس از عملیات‌های کلان جراحی، منجر به معتاد شدن بیمار می‌شود.

درد پس از عملیات کلان جراحی مثل تعویض مفصل، برداشتن اپندکس یا کیسه صفرا، درد جانکاه و فرسایشی است، از اینرو داکتران برای تسکین درد این بیماران دواهای قوی ضد درد را تجویز می‌کنند که بدون نسخه داده نمی‌شود.

اما بیمارانی که این دواها را اخذ می‌کنند با خطر مصرف مزمن و دوامدار آن روبرو اند. نتایج تحقیقات تازه که در ژونال انجمن طبی امریکا نشر شده است، مصرف بیش از ۱۲۰ روز از این دواها را در جریان یک سال نخست پس از عملیات خطرناک توصیف کرده است.

بر اساس آمار انستیتیوت ملی ایالات متحده برای تحقیقات در مورد سوء استفادۀ دوایی، در سال ۲۰۱۰، حدود هشت میلیون و ۷۶۰ هزار فرد معتاد به دواهای ضد درد که با نسخۀ داکتر تجویز می شود، در ایالات متحده وجود داشت.

پژوهشگران در فاکولتۀ طب دانشگاه ستنفورد سوابق بیش از ۶۰۰ هزار بیماری را ارزیابی کردند که پیش از عملیات جراحی، دوای قوی ضد درد نمی‌گرفتند. اریک سن یکی از پژوهشگران شامل در این تحقیق گفت که آنان پی بردند که پس از عملیات جراحی، خطر اعتیاد به دوای ضد درد در شماری از این بیماران تا پنج برابر افزایش یافت.

پژوهشگران دریافته اند که این خطر مردان را بیشتر از زنان و سالمندان را بیشتر از جوانان تهدید می‌کند. همچنان کسانیکه پیش از اخذ دوامدار دواهای قوی ضد درد، ادویۀ ضد اضطرار را گرفته باشند، بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار دارند.

داکتر سن می گوید که همچنان بیمارانی که تاریخچۀ سوء استفادۀ دوایی یا مصرف مشروبات الکولی را داشته باشند، در معرض خطر قرار دارند. از اینرو به گفتۀ آقای سن بیماران باید جداً با داکتر معالج شان مشورت کنند.

داکتر سن همچنان گفت "داکتران باید بیماران شان را که عملیات‌های کلان را پشت سر می‌گزرانند زیر مراقبت جدی داشته باشند، تا از اعتیاد آنان به دوای ضد درد جلوگیری شود."

پژوهشگران می‌گویند که نخستین نشانۀ خطر اعتیاد به دوای ضد درد، تمایل بیمار به افزایش مقدار دوا بدون مشورت داکتر می باشد، یا هم بیماران برای گرفتن مقادیر بیشتر دوا، نزد چندین داکتر مراجعه کرده و بدون اینکه در مورد ملاقات اش با دیگر داکتران کوچکترین معلومات بدهد، برای گرفتن نسخۀ دوای ضد درد تلاش می کنند.

XS
SM
MD
LG