لینک های دسترسی

Breaking News

دیدگاه دوگانۀ امریکایی ها در مورد روز کولمبوس


تجلیل از روز کولمبوس در نیویارک
تجلیل از روز کولمبوس در نیویارک

دوشنبه دوم ماه اکتوبر هر سال در ایالات متحده امریکا از به عنوان تاریخ کشف قارۀ امریکا توسط کرستوفر کولمبوس ایتالیایی یادبود به عمل می آید، روزی که برای امریکایی های ایتالیایی تبار مایۀ فخر است، اما شمار دیگر با آن جنجال دارند.

جان ویولا رئیس بنیاد ملی امریکایی های ایتالیایی تبار می گوید که این روز تعطیل در ایالات متحده از چند لحاظ برجستگی دارد. او می گویدکه این روز فرصتی برای تجلیل از سهمگیری تبار ایتالیایی در ساختن امریکا و بزرگداشت از اجداد شان می باشد.

ویولا می گویدکه برای سایر امریکایی ها، روز کولمبوس ابرازی برای برجسته ساختن هویت امریکا به صفت یک ملت متشکل از مهاجران می باشد.

برای برخی امریکایی ها، کریستوفر کولمبوس یک جهانگرد بزرگ بود، اما برخی دیگر با میراثی که از وی برجا مانده است، به شدت مخالف اند.

جیو جنتین پیلاوا، استاد تاریخ در دانشگاه جورج میسن ایالات متحده به این باور است که کولمبوس شمار زیاد امریکایی هایی بومی را برده ساخت و به گفتۀ وی صدها هزار امریکایی بومی دیگر در اثر ابتلا به بیماری هایی که اروپایی ها با خود آوردند، جان باختند.

پیلاوا می گوید که در ده سال نخست ورود اروپایی ها به قارۀ امریکا – از ۱۹۴۲ تا ۱۵۰۲- جمعیت تاینو، ساکنان بومی بهاماس، از حدود یک میلیون نفر به ۵۰۰ نفر کاهش یافت.

رابرت هولدن معاون کانگرس ملی امریکایی های بومی گفت که تاریخ کولمبوس تحریف شده است. او گفت که قبایل سرخپوست امریکایی یا مردمان بومی همواره آنچه را در مورد آنان از سوی افراد غیر بومی نوشته شده است، به پرسش می گیرند.

دیفید سلفرمن، استاد تاریخ در دانشگاه جورج واشنگتن می گوید که تمام تاریخ باید بیان شود. او می گوید که نباید تنها به گذشتۀ کولمبوس تمرکز کرد و سایر ابعاد را از نظر انداخت، زیرا به گفتۀ وی بدون آن تصویر سه بعدی تاریخ نمایان نمی شود.

شماری از مردم در ایالات متحدۀ امریکا به عوض روز کولمبوس، روز مردم بومی امریکا را تجلیل می کنند. جنتین پیلاوا نیز می گوید که نام این روز رخصتی ملی باید رسماً تغییر یابد و در تقویم تعطیلات فدرال امریکا روزی به نام کریستوفر کولمبوس نباشد.

اما ویولا در مخالفت با این نظر می گوید که امریکایی های بومی باید روز دیگری برای تجلیل از فرهنگ شان داشته باشند و در مورد تجلیل از آن روز تعمق کنند.

XS
SM
MD
LG