لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در مقابله با کووید۱۹ در وضعیت خوب قرار دارد - وزارت صحت


وزارت صحت عامۀ افغانستان اعلام کرد که در یک هفتۀ گذشته واقعات مثبت کووید۱۹ در آن کشور رو به کاهش بوده است.

داکتر اکمل سمسور، سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه دوم سپتمبر (۱۲ سنبله) در یک نشست خبری گفت که اکنون افغانستان از رهگذر جلوگیری از گسترش کروناویروس در وضعیتی خوب قرار دارد.

اما سخنگوی این وزارت تاکید کرد که باوجود کاهش واقعات مثبت کروناویروس، هنوز این بیماری در افغانستان زیر کنترول نیامده است.

آقای سمسور گفت: "هفتۀ قبل ما ۱۲ درصد (واقعات مثبت) داشتیم، در حالی که یک هفته قبل‌تر ۱۸ فیصد بودیم. فعلاً یک حالت نزولی را نشان می‌دهد".

همچنان آمار وزارت صحت عامه افغانستان نشان می‌دهد که طی ۲۴ ساعت گذشته از جملۀ ۳۲۵ مورد مشکوک کروناویروس در سراسر این کشور، نتایج آزمایش ۴۰ واقعه مثبت تشخیص شده است که رقم واقعات مثبت به ۳۸هزار و ۲۴۳ مورد رسید.

آقای سمسور افزود که در یک شبانه روز گذشته سه بیمار مبتلا به کووید۱۹ در افغانستان جان باخته اند که با این حساب شمار مجموعی مرگ و میر ناشی از این بیماری در افغانستان به ۱۴۰۹ می‌رسد.

سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان گفت که طی شبانه‌روز گذشته ۶۱ فرد مبتلا به کروناویروس بهبود یافته اند که با این حساب رقم مجموعی بهبودیافتگان به ۲۹هزار و ۳۱۵ نفر افزایش یافت.

برعلاوۀ مراکز و لابراتوارهای دولتی، در حال حاضر لابراتوارهای خصوصی نیز موارد مشکوک کروناویروس را آزمایش می‌کنند.

سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان گفت که بر اساس گزارش‌های سکتور خصوصی، تا دو روز گذشته ده‌هزار و ۶۰۹ مورد مشکوک کووید۱۹ آزمایش شده که از این میان ۳۴۳ واقعۀ آن مثبت تشخیص شده است.

وزارت صحت عامۀ افغانستان تایید کرده است که در جریان هفتۀ جاری، هیچ واقعۀ مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در کابل ثبت نشده و موارد مرگ و میر کروناویروس در سراسر افغانستان نیز کاهش را نشان می‌دهد.

کروناویروس نخستین بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین در دسمبر ۲۰۱۹ شیوع یافت و سپس به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل گشت.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده امریکا نشان می‌دهد که تا روز چهارشنبه دوم سپتمبر (۱۲ سنبله) کووید۱۹ جان بیش از ۸۵۰ هزار و ۲۰۰ نفر را در سراسر جهان گرفته و اضافه از ۲۵ میلیون و ۷۶۰ هزار نفر دیگر به آن مصاب شده اند.

XS
SM
MD
LG