لینک های دسترسی

Breaking News

کروناویروس؛ زمان کاری ادارات دولتی افغانستان کاهش یافت


کابینۀ افغانستان در نخستین جلسه‌اش به روز شنبه فیصله کرد که برای جلوگیری از گسترش کروناویروس، ساعات کاری کارمندان در وزارت‌ها و ادارات دولتی به پنج ساعت کاهش یابد.

وحید عمر، مشاور مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان در امور ارتباطات استراتیژیک روز یکشنبه ۲۲ مارچ (سوم حمل) به خبرنگاران گفت که این فیصله بر اساس طرزالعمل کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی صورت گرفته است.

او افزود: "بر اساس این طرزالعمل اوقات کاری کارمندان دولت بازنگری شد و دو شفت کاری در دولت ساخته شد، یکی از ساع ۸:۰۰ صبح تا ۱:۰۰ پس از چاشت، و از ۱:۰۰ پس از چاشت تا ۴:۰۰ عصر".

اما کارمندانی که صلاحیت امضا دارند، حضور شان در اداره ضروری است.

بر اساس این تصمیم، کارمندان که از ۵۸ تا ۶۵ سال عمر دارند، زنان باردار و زنانی که کودکان شان در کودکستان‌های دولتی استند، برای یک ماه از وظایف شان مرخص اند، اما اگر نیاز شود، می‌توانند وظایف شان را از خانه پیش ببرند.

همچنان ادارات دولتی در شهرهایی که کروناویروس تشخیص شده است، مکلف اند تا کارمندانی را که حضور شان لازمی نیست، تا یک ماه رخصت کنند.

توصیه عالمان دین

همزمان با گسترش کروناویروس در افغانستان، شماری از عالمان دینی گرد هم آمده و از مردم خواستند که پیشنهادات وزارت صحت عامه را جدی بگیرند.

مولوی عبدالحکیم منیب، سرپرست وزیر وزارت ارشاد، حج و اوقاف در این نشست گفت که از دیدگاه دین هرگاه جان یک نفر در تهدید باشد، رفتن او به مسجد لازمی نیست.

او افزود: " علامات مرض کرونا زکام است، سردردی است، سرفۀ خشک است، همین حالات هرکس داشته باشد، باید در خانه خود را در یک اتاق قرنطین بکند و مسجد هم قطعاً نرود...شرعاً این حکم است که مسجد نرود".

مولوی منیب از افرادی که مرض شکر یا قلبی دارند، خواست که از رفتن به مسجد و ساحات مزدحم خودداری کنند.

وزارت صحت عامه افغانستان امروز از شناسایی ۱۰ واقعه جدید کروناویروس خبر داد که با این حساب شمار مبتلایان به کروناویروس در آن کشور به ۳۴ رسید.

کابل، هرات، سمنگان، لوگر، بلخ، کاپیسا، دایکندی، غزنی، زابل و قندهار ولایاتی است که در آنجا واقعات مثبت کروناویروس ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG