لینک های دسترسی

Breaking News

شمار مبتلایان بیماری کووید۱۹ در افغانستان از مرز ۳۲۰۰ گذشت


وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۰ واقعه مثبت بیماری کووید۱۹ در این کشور ثبت شده است.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی این وزارت روز سه شنبه پنجم می (۱۶ ثور) به خبرنگاران گفت که از میان ۹۳۱ نمونۀ مشکوک، ۳۳۰ واقعۀ آن مثبت شناسایی شده که با این حساب، شمار واقعات این ویروس در افغانستان به سه‌هزار و ۲۲۴ رسیده است.

آقای مجروح افزود که در یک روز گذشته پنج بیمار کووید۱۹ در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، لوگر و بغلان جان باخته اند که شمار مجموعی قربانیان این ویروس به ۹۵ تن رسیده است.

آقای مجروح همچنان از افتتاح چهارمین مرکز تجرید بیماری کووید۱۹ در شفاخانه محمد علی جناح در غرب کابل خبر داد و گفت که تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت این مراکز جریان دارد.

او افزود: "در کنار این که چهارمین شفاخانۀ کووید۱۹ را در کابل افتتاح کردیم. از طریق برنامه‌ای که به حمایت بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی روی دست گرفته شده، ۱۰۳۰ بستر آی‌سی‌یو (عاجل) در ۳۴ ولایت افغانستان تاسیس می‌شود".

معین وزارت صحت همچنان گفت که بر اساس هدایت رییس جمهور غنی ۱۰۰هزار بستر دیگر در سراسر افغانستان به شمول ولسوالی‌ها برای نگهداری و درمان بیماران کووید۱۹ ایجاد می‌شود.

این مقام وزارت صحت افغانستان بار دیگر از شهروندان این کشور خواست که توصیه‌های این وزارت را جدی بگیرند تا نیازی به ایجاد هزاران بستر در مرکز و ولایات نشود.

کروناویروس در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین، منشا گرفت و تا کنون به ۱۸۵ کشور و قلمرو جهان گسترش یافته و به همه‌گیری مرگبار صحی مبدل شده است.

بر اساس آماری که پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده ارایه کرده است، تا صبح سه شنبه پنجم می (۱۶ ثور) مرگ و میر ناشی از این بیماری در جهان به بیش از ۲۵۱ هزار نفر و مبتلایان آن به بیش از سه میلیون و ۵۹۸ هزار نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG