لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار تیم تخنیکی قطر و ترکیه با طالبان دربارۀ مدیریت پنج میدان‌ هوایی افغانستان


وزارت ترانسپورت و هوارنوردی ملکی حکومت طالبان می‌گوید که بحث‌ها میان تیم تخنیکی قطر و ترکیه با مقام‌های این گروه دربارۀ مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان در کابل جریان دارد.

امام الدین احمدی، سخنگوی این وزارت روز جمعه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) به خبرنگاران گفت که هیات مشترک قطر و ترکیه روز گذشته برای بحث در مورد مدیریت میدان‌های هوایی افغانستان وارد کابل شده و دو طرف بحث‌های خود را در این باره آغاز کرده اند.

حتا پیش از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، ترکیه برای تامین امنیت و مدیریت میدان هوایی کابل ابراز آمادگی کرده بود.

تیم‌های تخنیکی و متخصصین ترکیه و قطر پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان نیز در زمینۀ بازگشایی و آماده ساختن میدان هوایی کابل به روی پروازها همکاری کردند.

با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر این کشور در ماه اگست، روند پروازهای عادی از میدان‌های هوایی به این کشور متوقف شد و با گذشت چهار ماه، تا کنون این روند به حالت عادی بر نگشته است.

پیش از این وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان گفته بود که در حال حاضر، هیچ پروازی از حریم هوایی این کشور عبور نمی‌کند، اما با امضای قرارداد با تیم تخنیکی قطر و ترکیه پروازها از فضای افغانستان از سر گرفته خواهد شد.

در زمان حکومت پیشین افغانستان، روزانه تعداد زیادی طیاره‌های ترانزیتی از حریم هوایی این کشور عبور می‌کرد که هر پرواز به این کشور ۷۰۰ دالر می‌پرداخت.

اخیراً مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه گفت که کشورش و قطر تعهد کرده اند که برای مدیریت پنج میدان هوایی در افغانستان، به شمول میدان هوایی بین المللی کابل به گونۀ مشترک کار کنند. او گفت که یک شرکت ترکی و یک شرکت قطری تفاهمنامه‌ای را در این زمینه امضا کرده اند.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که مقام‌های امارات متحدۀ عرب –رقیب قطر- نیز در زمینۀ مدیریت میدان هوایی کابل با طالبان تماس هایی برقرار کرده اند.

هرچند مدیریت میدان هوایی کابل مزایای اندک اقتصادی دارد، اما به هر کشوری که آن را مدیریت کند فرصت جمع آوری اطلاعات در مورد افرادی را فراهم می‌کند که به افغانستان تردد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG