لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ۱۰۰ شهروند هندو و سیک افغانستان به هند منتقل شدند


این افراد توسط طیاره خط هوایی کام‌ایر از میدان هوایی کابل به آن کشور منتقل شده اند.
این افراد توسط طیاره خط هوایی کام‌ایر از میدان هوایی کابل به آن کشور منتقل شده اند.

وزارت خارجۀ هند از انتقال ۹۴ تن از شهروندان هندو و سیک افغانستان و ۱۰ نفر از اتباع این کشور از کابل به دهلی‌نو خبر داد.

اریندام باگشی، سخنگوی این وزارت روز جمعه ۱۰دسمبر (۱۹ قوس) در صفحۀ تویترش نگاشته است که این افراد که در میان آنان، نه کودک، به شمول سه نوزاد شامل اند، در یک پرواز ویژهٔ خط هوایی کام‌ایر از میدان هوایی کابل به آن کشور منتقل شده اند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان و بیرون‌شدن نیروهای خارجی از این کشور در ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی، هند صدها تن از شهروندان این کشور، به شمول برخی از شهروندان هندو و سیک افغانستان را بیرون کرد.

پیش از این برخی از شهروندان هندو و سیک‌ در این کشور از وضعیت ناگوار شان در زیر حاکمیت گروه طالبان ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه در این مورد شده بودند.

آنان گفته اند که هرچند طالبان اعا کردند که با حاکمیت این گروه در افغانستان تمامی اقلیت‌ها در امن خواهند بود، اما تجارب گذشته، آنان را برای ادامه زندگی در این کشور نگران کرده است.

در حال حاضر، ده‌ها خانوادۀ هندو و سیک‌ در بخش‌های این کشور، به ویژه در کابل زندگی می‌کنند.

در این حال، خبرگزاری دولتی باختر گفته که قرار است نخستین پرواز شرکت هوایی خصوصی کام‌ایر پس از حاکمیت طالبان بر این کشور به هند صورت گیرد.

خبرگزاری دولتی باختر همچنین گفته است که این طیاره در برگشت، مسافران گیرمانده در هند و اقلام طبی از کمک‌های دولت آن کشور را به افغانستان انتقال خواهد داد.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، از حدود چهار ماه به این‌سو، پروازهای عادی میان کابل و دهلی‌نو متوقف است.

پیش از این صدها مسافر گیرمانده در هند از نبود پروازها میان دو کشور ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های طالبان و هند خواستند هرچه زودتر پروازها را میان دو کشور از سر گیرند.

پس از نگرانی‌های افغان‌های مقیم هند، برخی آنان توسط طیاره‌های شرکت هوایی ماهان به ایران و از آنجا به کابل انتقال داده شدند. اما گفته می‌شود که هنوز هم صدها نفر که عمدتاً برای درمان به هند رفته بودند، با سقوط افغانستان به دست طالبان و قطع پروازها، در آن کشور گیر مانده اند.

XS
SM
MD
LG