لینک های دسترسی

Breaking News

چرا ترمپ حمایت بسیاری از جمهوری خواهان را ندارد؟


آقای ترمپ در انتخاباتی مقدمات در میان رقبای خود پیشتاز است، اما تا حال حمایت همۀ جمهوری خواهان را به دست نیاورده است.
آقای ترمپ در انتخاباتی مقدمات در میان رقبای خود پیشتاز است، اما تا حال حمایت همۀ جمهوری خواهان را به دست نیاورده است.

دونالد ترمپ، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، برندۀ انتخابات مقدماتی در چندین ایالت شده است و بر اساس نظر سنجی های، او هنوز هم در مقایسه با سایر رقبای خود، در صدر قرار دارد.

او تا حال توانسته است تا حمایت کرس کریستی و بِن کارسن، دو تن از کاندیدان حزب جمهوری خواهان را که حالا از مبارزات انتخاباتی، دست کشیده اند، جلب کند.

اما در عین حال، شماری از شخصت های پر نفوذ حزب جمهوری خواهان به شمول مِت رامنی، رقیب بارک اوباما، رئیس جمهور بر حال امریکا در انتخابات ۲۰۱۲، به طور پنهان و آشکار تلاش می کنند تا جلو پیشرفت ترمپ را بگیرند تا در نهایت وی به حیث کاندید جمهوری خواهان در انتخابات ماه نوامبر، معرفی نگردد.

سوال عمده این است که چرا با وجود موفقیت های پی در پی آقای ترمپ، او از حمایت همۀ جمهوری خواهان برخوردار نیست؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:24 0:00

مایکل کوگلمن، تحلیلگر مسایل سیاسی در مرکز تحقیقات بین المللی ودرو ولسن مستقر درایالات متحده ، می گوید که دلیل عمدۀ که شخصیت های پر نفوذ جمهوری خواهان نمی خواهند از آقای ترمپ حمایت کنند این است که این میلیاردر امریکایی، بر خلاف اصول اساسی حزب اش اظهار نظر می کند، اظهاراتی که موجب گریز رای دهندگان از حزب جمهوری خواهان در انتخابات ماه نوامبر خواهد شد.

آقای کوگلمن گفت: "جلب حمایت و رای از اقلیت ها برای جمهوری خواهان در ایالات متحده از اهمیت زیاد برخوردار است به ویژه اسپانیایی زبان ها، افریقایی های-امریکایی و مسلمانان امریکایی. اما دونالد ترمپ همۀ این گروه ها را با تعصب و تبعیض آشکارا، آنان را از خود بیگانه کرده است. بنا بر این فکر می کنم که او برای تمام جمهوری خواهان مایه شرم شده است."

بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو در ایالات متحده، ۳۱ در صد رای دهندگان در امریکا را اقلیت های اسپانیایی زبان و امریکایی های آسیایی تشکیل می دهند.

دلایل عمدۀ جمهوری خواهان از عدم حمایت ترمپ

مِت رامنی، رقیب بارک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ امریکا، ضمن عدم حمایت از آقای ترمپ، در صفحۀ تویتر خود نوشته است که اگر ترمپ چهار قبل نظریات اش را در مورد مکسیکویی ها و مسلمانان بیان میکرد، حمایت او را نمی پذیرفت.

مِت رامنی، رقیب بارک اوباما در انتخابات ۲۰۱۲ امریکا بود از از حمایت آقای ترمپ برخوردار بود
مِت رامنی، رقیب بارک اوباما در انتخابات ۲۰۱۲ امریکا بود از از حمایت آقای ترمپ برخوردار بود

مایکل والس که به حیث مشاور ارشد در حکومت جورج بوش ایفای وظیفه میکرد، نیز مخالف اظهارات و پالیسی های آقای ترمپ است.

آقای والس گفت: "به شمول خودم، بسیاری از جمهوری خواهان در مورد آنچه او-یعنی ترمپ گفته است، بسیار نگران استیم. او به گونه یی اقلیت ها به شمول اسپانیایی زبان ها و آسیایی ها را توهین کرده؛ او پیروان سایر ادیان به شمول مسلمانان را توهین کرده؛ او از متوقف کردن ورود مسلمانان به داخل ایالات متحده حمایت کرده که بر خلاف اساس و سنگ پایه اصول امریکا است. او حتی شخصت های نظامی به شمول جان مکین را توهین کرده است. همۀ این مسایل بسیار نگران کننده است."

آقای والس می گوید که پالیسی های آقای ترمپ نیز ضد و نقیض است و همواره در حال نوسان می باشد، زیرا به گفتۀ او آقای ترمپ "از یک طرف می گوید که ایالات متحده باید از شرق میانه دور باشد و روسیه به آن رسیدگی کند و از سوی دیگر طرح غیر واقعبینانه یی را مطرح می کند که آنان را بمباران کنیم و تیل آنان را بگیریم."

روی همین دلیل، آقای والس می گوید که با در نظر داشت پیچیدگی مسایل جهانی، مسایل را که آقای ترمپ مطرح می کند، "غیر واقعبینانه است و این پالیسی او را یک رئیس جمهور خوب نمی سازد."

تعصب و نژاد پرستی

سوالی دیگری که مطر ح می شود این است که اگر آقای ترمپ شخص متعصب و نژاد پرست ملی گرا است، چرا تا حال در بسیاری از ایالت ها پیشتاز است؟

پاسخ این این سوال حد اقل برای آقای کوگلمن، واضح نیست.

آقای کوگلمن گفت: "بسیاری از امریکایی های مثل من تلاش می کنند تا پاسخ آنرا پیدا کنند. ایالات متحده کشور نژاد پرست نیست. اکثر مردم امریکا نژاد پرست و متعصب نیست. اما واضحاً تا اندازۀ چنین پدیده یی وجود دارد، در غیر آن ترمپ نمی توانست حمایت آنان را به دست بیاورد."

اما محسن میلانی، استاد روابط بین المللی در پوهنتون فلوریدا جنوبی به این باور است که اختلافات درون حزبی در میان جمهوری خواهان، اعتقاد جمهوری مبنی بر "ضعف" ادارۀ بارک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در سیاست بین المللی از جمله عواملی است که آقای ترمپ را پیشتاز کند.

آقای میلانی همچنین می گوید که آقای ترمپ با استفاده از شرایط موجود در امریکا، تلاش کرده است که مسایلی را مطرح کند تا توجه رای دهندگان را برای خود جلب کند.

آقای میلانی در مورد گفت: " آقای ترمپ سعی کرده تا خود را به عنوان یک رهبر قوی، رهبری که حرف خود را عوض نمی کند و رهبری که جرات گفتن حرف های را دارد که دیگران ندارند ، خود را معرفی کرده است. خوب برای بسیاری مردم این مسایل جالب است و روی همین دلیل، نسبت به آقای ترمپ از خود علاقه نشان داده اند."

آقای میلانی می گوید دلیل دیگری که آقای ترمپ توانسته است حمایت مردم را جلب کند، حملات دهشت افگنی است که در امریکا و کشور های اروپایی رخ داده است.

آقای میلانی گفت: " اتفاقات دهشت افگنی که در این چند مدت در امریکا و اروپا رخ داده است، بسیاری را در داخل امریکا هراسان ساخته و آقای ترمپ هم توانسته است تا از این ترس با مطرح کردن ملی گرایی جدید امریکا، در داخل حزب برای خود طرفداران زیاد پیدا کند."

تمویل مالی مبارزات انتخاباتی ترمپ

آقای ترمب به وضاحت بار ها گفته است که برای پیش برد مبارزات انتخاباتی خود از شرکت های بزرگ و لابیست ها Lobbyists کمک نمی خواهد، زیرا از یک سو خودش توانایی تمویل مالی مبارزات انتخاباتی را دارد و از سوی دیگر نمی خواهد تصامیم او منحیث رئیس جمهور امریکا در آینده متاثر از شرکت های بزرگ و لابیست ها باشد.

به نظر می رسد که این موضوع نیز موجب محبویت این میلیاردر امریکایی شده است، زیرا به باور شماری از تحلیلگران، شماری از مردم امریکا از سیاستمدران سنتی دلخوش ندارند و خواهان تحول چهره سیاسی می باشند.

طیاره شخصی آقای ترمپ در یکی از میدان های هوایی در ایالت اوهایو
طیاره شخصی آقای ترمپ در یکی از میدان های هوایی در ایالت اوهایو

آقای ترمپ یکی از بزرگترین سرمایدارن امریکایی است که چندین شرکت در بخش های ساختمانی. مالک هوتل ها در کشور های مختلف است؛ قمار خانه دارد، طیاره شخصی دارد و همۀ تجارت و سرمایه گذاری های اش به شمول هوتل های و طیاره شخصی آن به نام ترمپ است.

و با وجود پیشتاز بودن آقای ترمپ در رقابت های انتخابات مقدماتی، شماری از تحلیلگران و اعضای حزب جمهوری خواه به این باوراند که شخصت های پر نفوذ آن حزب تلاش نهایی شان را به خرچ خواهند تا از نامزد شدن او در انتخابات ماه نوامبر جلوگیری کنند.

اما اگر قرار باشد که جمهوری خواهان از روی نا چاری آقای ترمپ را نامزد آن حزب معرفی کنند، به باور شماری از تحلیلگران، آن حزب با دو مشکل عمده مواجه خواهد شد.

اول مسایل را که آقای ترمپ مطرح کرده است، در اکثر موارد، برخلاف اصول اساسی جمهوری خواهان است و این لطمه بر اعتبار آن حزب وارد خواهد کرد. دوم، رقیب آقای ترمپ از حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر چه هیلری کلنتن باشد و چه بارنی سندرز ، او را در مناظره های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجی، مغلوب خواهد کرد، چیزی جمهوری خواهان نمی خواهند با آن مواجه شوند.

در نهایت سوالی دیگر که مطرح می شود این است که هر گاه آقای ترمپ برندۀ انتخابات ریاست جمهوری شود، آیا او آنچه گفته است عمل خواهد کرد، و یا از خود انعطاف نشان خواهد داد. پاسخ این سوال را زمان مشخص خواهد کرد—نه حدس و گمان ها.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG