لینک های دسترسی

Breaking News

مداخله یا میانجیگری امریکا در روند انتخابات افغانستان؟


امریکا میگوید که نامزدان ریاست جمهوری افغانستان از قبل توافق کرده بودند
امریکا میگوید که نامزدان ریاست جمهوری افغانستان از قبل توافق کرده بودند

پس از شکست بنبست انتخاباتی به میانجی گری جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، هر دو نامزد روی ایجاد یک حکومت وحدت ملی - پس از اعلام نتایج انتخابات - توافق کردند.

یک مقام امریکایی گفت که توافق میان دو کاندید ریاست جمهور افغانستان به میانجگری جان کری صورت گرفت، اما ایالات متحده نمی خواهد در روند انتخابات دخالت کند، زیرا این یک روند سیاسی مربوط به افغانهاست.

این مقام بلند پایه امریکایی که نخواست نامش افشا شود گفت که این توافق در نتیجه تلاش های امریکا صورت گرفت اما ایالات متحده نمی خواهد که پیش از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان، در این رابطه صحبت کند، زیرا هر دو نامزد قبل از رسیدن جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده به کابل بر ایجاد یک حکومتی توافق کرده بودند که افغانستان را متحد سازد. او افزود که این موضوع در چند روز آینده بسیار روشن خواهد شد.

او افزود که این موضوع را رد میکند که گویا به این طرح، ایالات متحده جان بخشید، اما علاوه کرد که جان کیری توانست یک نقش بی مانندی را در تهسیل بخشیدن این طرح بازی کند.

او گفت که ایالات متحده در افغانستان تنها قربانی خون و پول نداده بلکه روابط خویش را نیز ایجاد کرده است. و همین روابط بود که در سال ۲۰۰۹ ایالات متحده با مذاکره با برخی از نامزدان ریاست جمهوری نقش کلیدی را ایفا کرد و توانست آنان را به رسیدن به یک توافق کمک کند.

این مقام امریکایی افزود که نمیخواهد در مورد حکومت آینده و موجودیت صدراعظم و رئیس جمهور در آن و ایجاد یک نظام پارلمانی صحبت کند، زیرا به گفتۀ او افغانان باید خود در مورد این مسله تصمیم بیگیرند به دلیل آینکه آیندۀ آن کشور به دست آنان است.

اما حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان میگوید که با مداخلۀ خارجی در روند انتخابات افغانستان رضایت نداشت.

بخشی از اظهارات تازۀ حامد کرزی

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در رابطه با توافق میان نامزدان ریاست جمهوری به وساطت جان کری وزیر خارجۀ امریکا گفت که وی به مداخلۀ خارجی در پروسۀ انتخابات هیچ راضی نبود و میخواست این روند فقط با کارکرد نهاد های افغان حل و فصل گردد.

آقای کرزی در مصاحبه با رادیو و تلویزیون آشنا گفت که یکی از نامزدان ریاست جمهوری خواستار میانجیگری جامعه جهانی برای بررسی و تفتیش آرا بود.

رئیس جمهور کرزی گفت که دخالت خارجی ها را با توجه به اوضاع کنونی و تقاضای عبدالله عبدالله پذیرفت تا اوضاع با سرعت از بن بست خارج گردد و انتظار مردم خاتمه یابد.

با آنهم، آقای کرزی در مورد تأثیر دخالت خارجی ها در روند تفتیش آرا گفت که ازین بابت عمیقاً نگران است، اما با در نظرداشت اوضاع کنونی آن را می پذیرد. وی گفت اگر این طرح را نمی پذیرفت، مردم با مشکلات بیشتری مواجه می شد. با آنهم او تأکید ورزید که این امر در حد پذیرش بود، نه در حد استقبال.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان بر ایجاد نظامی پارلمانی در آن کشور مخالفت کرد.

آقای کرزی در مصاحبۀ با صدای امریکا گفت که از جزئیات این مسئله آگاهی کامل ندارد. اما افزود که افغانستان آمادۀ این چنین نظام نبوده و او کاملا مخالف نظام پارلمانی در افغانستان است.

اما او از تشکیل حکومت اشتراکی یا وحدت ملی، استقبال کرد و گفت که همیشه خواستار چنین حکومت بوده است.

XS
SM
MD
LG