لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه دسترخوان ملی؛ بیش از ۱۴۱هزار نیازمند کمک دریافت کرده اند


وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گوید که از آغاز برنامه دسترخوان ملی تا اکنون بیش از ۲۰هزار و یک صد خانواده در ۳۴ ولایت کمک‌های بشری را دریافت کرده اند.

مجیب‌الرحمن کریمی، سرپرست این وزارت امروز دوشنبه ۲۱ دسمبر (اول جدی) به خبرنگاران گفت که مرحلۀ اول برنامۀ دسترخوان ملی در ۱۲هزار و ۸۹۶ روستای ۱۲۳ ولسوالی ۳۴ ولایت در حال تطبیق است.

او افزود: "به حسابات بیش از ۳۰۰۰ قریه پول فرستاده شده است. تا همین حالا به تعداد ۲۰هزار و ۱۴۴ فامیل کمک‌های بشری توزیع شده و ۱۴۱هزار و هشت نفر از دسترخوان ملی مستفید شده اند."

سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان گفت که بسته‌های کمکی برای هر خانواده شامل آرد، برنج، روغن، لوبیا، نخود و صابون است.

آقای کریمی افزود که در گام نخست ولسوالی‌های که تحت پوشش برنامه میثاق شهروندی استند، شامل برنامه دسترخوان می‌شود که ۱.۶ میلیون خانواده را در بر می‌گیرد.

معلومات وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان نشان می‌دهد که از آغاز برنامه دسترخوان ملی تا اکنون در مورد ۱۱هزار و ۲۰۰ روستا معلومات جمع‌آوری شده، فهرست مستحقین ۹۸۰۰ روستا ترتیب شده و کمیته‌های تدارکاتی ۹۷۰۰ روستا نیز ایجاد شده است.

برنامۀ دسترخوان ملی در افغانستان پس از پنج ماه تاخیر به تاریخ ۱۹ قوس آغاز شد. حکومت افغانستان برای تطبیق این برنامه ۲۴۴ میلیون دالر بودجه در نظر گرفته است.

مرحله دوم برنامه دسترخوان ملی، ۲.۵ میلیون باشندۀ بیش از ۲۰هزار روستا را در ۳۳۵ ولسوالی تحت پوشش قرار می‌دهد و بودجۀ آن نیز ۱۴۰ میلیون دالر است.

حکومت افغانستان در نظر دارد که برنامه دسترخوان ملی را در شش مرحله تطبیق کند که شامل آگاهی در مورد کروناویروس، انسجام شوراهای محلی، افتتاح حساب بانکی برای مردم، تکمیل معلومات روستاها، تهیه فهرست خانواده‌های نیازمند، ایجاد کمیته نظارت از توزیع کمک‌ها در روستاها و توزیع بسته‌های کمکی است.

وزارت احیا و انکشاف دهات تاکید می‌کند که در جریان سه ماه آینده تمام خانواده‌های نیازمند در روستاهای افغانستان تحت پوشش برنامه دسترخوان ملی قرار خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG