لینک های دسترسی

Breaking News

نهایی شدن مسودۀ توافق صلح افغانستان با حکمتیار


آقای حکمیتار در ۱۵ سال گذشته، به صورت مسلحانه بر ضد حکومت افغانستان فعال بود، اما حالا به روند صلح آن کشور پیوسته است.
آقای حکمیتار در ۱۵ سال گذشته، به صورت مسلحانه بر ضد حکومت افغانستان فعال بود، اما حالا به روند صلح آن کشور پیوسته است.

مقامات شورای عالی صلح افغانستان می گویند که آن شورا به صورت رسمی مسودۀ نهایی صلح را با حزب اسلامی حکمتیار نهایی کرده و متن آنرا به هیات مذاکره کننده آن حزب تحویل داده است.

عطا الرحمان سلیم، معاون این شورا به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که انتظار می رود در دو هفتۀ آینده حزب اسلامی این مسوده را که دارای سه فصل و ۲۶ ماده است، دو باره به کابل بر گرداند.

به گفتۀ آقای سلیم، سید احمد گیلانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، پس از نهایی شدن مسوده توافق صلح با حزب اسلامی آقای حکمتیار، متن مسوده را به صورت رسمی به هیات حزب اسلامی تسلیم داد و قرار است این هیات مذاکره کننده حزب اسلامی روز پنجشنبه کابل را به قصد محل بود و باش آقای حکمتیار ترک کند و پس از آن اصل مسوده را دو باره به کابل بیاورد.

تا حال مواد مسودۀ توافق نامه که دارای سه فصل و ۲۶ ماده است، به رسانه داده نشده است، اما این عضو شورای عالی صلح افغانستان می گوید که خروج قوای بین المللی از افغانستان، یکی از مسایل است که در مسودۀ این توافق نامه ذکر شده است.

خروج قوای بین المللی به خصوص نیرو های امریکایی از افغانستان یکی از شرایط عمدۀ حزب اسلامی برای آغاز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان بود، اما به گفته یک عضو شورای عالی صلح افغانستان در این مسوده فقط ذکر شده که هرگاه قوای بین المللی بر اساس توافقات که قبلاً با حکومت افغانستان صورت گرفته صورت می گیرد، حکومت افغانستان و حزب اسلامی از آن استقبال خواهد کرد.

در همین حال، جان کربی سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده میگوید تمام گروه های مخالف در افغانستان، به شمول حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، باید بخشی از مفاهمۀ سیاسی باشتد تا از طریق افغان ها بتوانند در مورد آیندۀ کشور شان، به صورت مستقیم با همدیگر گفتگو کنند.

آقای کربی گفت: " من از سهمگیری ایالات متحده در این بخش آگاهی ندارم. بدون شک، ما این روند را دنبال میکنیم؛ به آن علاقمند استیم نظارت خود را از این روند ادامه می دهیم. اما ما معتقدیم که این روند، باید یک پروسه تحت رهبری افغان ها و در اختیار افغان ها باقی بماند."

واکنش مقامات افغانستان

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، که در گذشته از رقبای اصلی آقای حکمتیار در جریان جنگ های دهۀ ۱۹۹۰ بود، در مصاحبۀ گفته است که به خاطر منافع افغانستان حاضر است روی "یک سفره" با آقای حکمتیار، غذا بخورد.

آقای عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان، از رقبای جدی دهۀ ۱۹۹۰ آقای حکمتیار به شمار می رود
آقای عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان، از رقبای جدی دهۀ ۱۹۹۰ آقای حکمتیار به شمار می رود

در همین حال، حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در اسلام آباد، در صفحۀ فیس بوک خود نوشته است که او از ادامه گفنگو های صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار، بسیار خرسند است.

آقای زاخیلوال در ادامه نوشته است که شماری از مخالفین مسلح افغانستان مایل به روند صلح استند و در عین حال، حکومت افغانستان ارادۀ سیاسی برای صلح در آن کشور دارد.

سفیر افغانستان همچنین ابراز امیدواری کرده تا سایر مخالفین مسلح، سلاح شان را به زمین بگذارند و به روند صلح افغانستان بپیوندند.

حضرت عمر زاخیلوال، از پیوستن آقای حکمتیار به روند صلح، استقبال کرده است
حضرت عمر زاخیلوال، از پیوستن آقای حکمتیار به روند صلح، استقبال کرده است

اما به نظر می رسد که همۀ مخالفین آقای حکمتیار از روند صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری حکمتیار راضی نیستند.

امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان و یکی از حامیان عمدۀ رئیس اجرائیه افغانستان در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، یکی از افرادی است که هنوز هم با آقای حکمتیار مخالفت جدی دارد.

آقای صالح در صفحۀ فیس بوک خود بدون اینکه از آقای حکمتیار نام ببرد، نوشته است که " بی ننگی دیگری به تاریخ این کشور اضافه میشود."

آقای صالح در ادامه نوشته است: " احتمالن ......یا با طیاره قوای هوایی پاکستان در میدان هوای کابل فرود می آید و عکس اش جز صفحات سیاه تاریخ خواهد شد. یا از دروازه تورخم عبور میکند و با بدرقه ای سربازان اردوی پاکستان قدم به خاکی می نهد که آماده بلعیدن اش است ، نه اعزاز. نزدیک به چهل سال را در سرای توطئه گر و ضد افغانستان سپری کرده است. با هیچ کوچه، پس کوچه ، بازار، خانه ، صدا ، نور و مردم این شهر آشنایی ، همصدایی و همخوانی ندارد. هیچ داستان انسانی برای گفتن ندارد. تشویش نکنید ، هیچ چیز کرده نخواهد توانست و کابوس مهمان شبهایش خواهد بود. من از کسی اسم نبرده ام چون نیاز نیست."

آقای امرالله صالح، رئیس روند سبز، هنوز هم مخالف جدی آقای حکمتیار است
آقای امرالله صالح، رئیس روند سبز، هنوز هم مخالف جدی آقای حکمتیار است

در چند ماه گذشته، روند صلح با حزب اسلامی تحت رهبری آقای حکمتیار، به سرعت به پیش رفته است. حال با نهایی شدن مسودۀ توافق صلح با حزب اسلامی حکمتیار، انتظار می رود که این مسوده در هفته های آینده نهایی شده و به امضا برسد.

تا حال معلوم نیست که آیا پیوستن آقای حکمتیار به تامین صلح در افغانستان کمک خواهد کرد یا خیر؟ اما آنچه معلوم است این است که حد اقل مخالفت مسلحانه در مقابل حکومت افغانستان از سوی این گروه ممکن خاتمه یابد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG