لینک های دسترسی

Breaking News

سنودن: افشاگری هایم خیانت به امریکا نیست


یک قراردادی پیشین استخبارات امریکا کمک با استخبارات روسیه را رد می کند و می گوید که افشأی برنامه های سری اسختبارات امریکا به هیچ کسی ضرر نرسانده است.

ادوراد سنودن در تازه ترین مصاحبۀ خود به تلویزیون امریکایی ان، بی، سی گفت که از یک سال به این طرف از حکومت امریکا میخواهد تا مواردی را افشأ کند که افشأگری هایش زندگی قوای نظامی را به خطر مواجه ساخته، اما به گفتۀ او هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

این قراردای پیشین استخبارات امریکا می گوید "همواره از ایالات متحده پرسیده ام، رسانه ها از یک سال به این سو این را پرسیده اند... آیا این کار واقعاً دشوار است؟ آیا این واقعاً بسیار جدی است؟ آقای ما واقعاً میتوانیم بدون دقت به این ادعا ها اعتماد کنیم؟"

آقای سنودن خود را یک امریکایی وطن پرست خواند اما او گفت که تا زمان برگشتش به ایالات متحده، از روسیه میخواهد پناهندگی او را تمدید کند.

اما جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده ازین فراری خواسته است تا دوباره به امریکا برگشته و با اتهاماتی که مواجه است، مقابله کند.

اگر اتهامات وارده بر سنودن ثابت شود، او کم از کم برای ۳۰ سال زندانی خواهد شد.

ادوار سنودن گفت که پیش از برگشتش به ایالات متحده میخواهد اطمینان حاصل کند که برنامه های استخباراتی ثبت و شنود مکالمات مردم اصلاح شده است و اعضای خانواده و کشورش از این اقدام او سود ببرند.

این قراردادی پیشین استخبارات امریکا سال گذشته مقدار زیاد معلومات سری و برنامه های استخباراتی امریکا را به رسانه ها فراهم ساخت. این افشاگری ها - علاوه بر آنچه در افشاگری های ویکیلیکس ذکر شده بود - منجر به بحث های گسترده و انتقادات وسیع از برنامه های نظارتی استخبارات ایالات متحده گردید.

رئیس جمهور باراک اوباما یک هیأت دو حزبی را توظیف ساخت که پیشنهاداتی را به حکومت و کانگرس فراهم کنند تا جمع آوری معلومات و مکالمات به گونۀ صورت گیرد که مورد سو استفاده قرار گرفته نتواند. اما طرفداران آزادی های مدنی اقدامات حکومت را ناکافی عنوان می کنند.
XS
SM
MD
LG