لینک های دسترسی

Breaking News

رایزنی‌ها دربارۀ تشکیل حکومت؛ عبدالله: مشوره‌ها با طالبان جریان دارد


رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که بحث‌های مفصل دربارۀ تشکیل حکومت آینده با جانب گروه طالبان صورت گرفته، اما تا کنون گفتگوهای اساسی آغاز نشده است.

همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان، اخیر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، رایزنی‌های شان را دربارۀ تشکیل حکومت آینده با طالبان آغاز کرده اند.

آقای عبدالله در یک پیام مشترک ویدیویی با آقای کرزی ناوقت پنجشنبه ۱۹ اگست ( ۲۸ اسد) گفت که در حال حاضر، مشوره‌ها با رهبران طالبان و چهره‌های سیاسی در کابل آغاز شده و قرار است در روزهای پیشرو، بحث‌ها روی موارد اساسی برای تشکیل حکومت آینده آغاز شود.

در این پیام ویدیویی حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز می‌گوید که دیدارهای جدی با رهبری طالبان در مورد آینده این کشور جریان دارد. آقای کرزی افزود که بحث‌هایش با نمایندگان طالبان در فضای دوستی صورت گرفته است.

آقای کرزی افزوده که در این دیدارها روی "تشکیل نظام در آینده و چگونگی این نظام" بحث کرده است. آقای کرزی در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرده است.

عبدالله عبدالله و حامد کرزی تا کنون با برخی از رهبران طالبان، به شمول انس حقانی و خلیل الرحمان حقانی به گونۀ جداگانه دیدار کرده اند.

در تازه‌ترین مورد، سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در دوحه، گفته است که "زمان برای هیچ گونه انتخابات وجود ندارد" و حکومت همه شمول "هیمن حال" باید ایجاد شود."

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که آقای شاهین در مصاحبه ای با تلویزیون CGTN چین با اشاره به خلای قدرت در افغانستان است که "زمان برای هیچ گونه انتخابات وجود ندارد.

در این حال، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان روز جمعه ۲۰ اگست (۲۹ اسد) در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است که با تسلط طالبان بر این کشور به ویژه کابل، "بساط یک حکومت چپاولگر، فاسد و تعبیض‌گرای منفور برچیده شد و مردم از شر آن نجات یافت".

آقای محقق که مشاور ویژه رییس جمهور غنی در امور سیاسی و امنیتی بود، همچنین گفته است: "حکومتی که در برابر چشمان حیرت‌زده مردم دنیا و ملت افغانستان سرمایه‌های ملی و کمک‌های جهانی را به نفع خودش غارت و به بانک‌های جهانی منتقل می‌کرد که شاید طی هفت سال گذشته غارت‌های انجام شدۀ فوق تصور و در تاریخ دزدی‌های جهان بی‌سابقه باشد."

آقای محقق همچنین افزوده که برای پایان جنگ و ایجاد ثبات در این کشور نباید حکومت یک جانبه شکل گیرد. او اضافه کرده که باید حکومتی در آینده در افغانستان شکل گیرد که در آن ارادۀ ملی مردم و مشارکت همۀ اقوام و مذاهب کشور موجود باشد.

آقای محقق در حالی محمد اشرف غنی را متهم به غارت پول‌های هنگفت از این کشور کرده که آقای غنی در تازه‌ترین سخنرانی‌اش گزارش‌های نشر شده دربارۀ بیرون کشیدن پول از کشور را رد کرده و گفته است که او به دلیل یک "توطیه و با دست خالی از افغانستان" بیرون شده است.

آقای غنی در حال حاضر در امارات متحدۀ عرب به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG