لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت افغانستان شیوع بیماری ناشناخته را در بدخشان رد کرد


وزارت صحت عامه افغانستان تایید کرد که بیماری موسومی در سه هفتۀ گذشته در ولسوالی یمگان ولایت بدخشان جان هشت کودک را گرفته است.

وحیدالله مایار، مشاور وزارت صحت عامه افغانستان گزارش‌ها در مورد شیوع بیماری ناشناخته را در بدخشان رد کرد و گفت که مرگ این کودکان ناشی از بیماری‌های سیستم تنفسی (سینه بغل و سیاه سرفه) و سو تغذیه بوده است.

به گفتۀ آقای مایار، پس از جان‌باختن این کودکان گزارش‌هایی نشر شد که گویا عامل مرگ آنها بیماری ناشناخته بوده است و به طور عاجل تیم‌های صحی از مرکز و ولایت به ولسوالی یمگان فرستاده شد.

مشاور وزارت صحت گفت که بر اساس یافته‌های تیم‌های صحی، علت مرگ این کودکان، بیماری‌های سینه بغل، سیاه سرفه و سایر بیماری‌های موسومی بوده است.

به گفتۀ وی، به دلیل این که خانواده‌ها فقیر استند و در فصل سرما در یک اتاق می‌خوابند، از همین رو زمینۀ انتشار ویروس‌های موسومی بیشتر مساعد می‌شود و کودکان زودتر به بیماری‌ها مصاب می‌شوند.

همچنان مشاور وزارت صحت گفت که برخی خانواده‌ها به دلایل مختلفا به مراکز صحی مراجعه نمی‌کنند و یا هم دیرتر جهت تداوی اقدام می‌کنند که منجر به چنین واقعات می‌شود.

بدخشان یکی از ولایات سردسیر و صعب‌العبور افغانستان است و وزارت صحت قبل از آغاز فصل سرما این ولایت را از لحاظ ادویه اکمال کرده است.

همچنان آقای مایار گفت که تا اکنون هیچ مورد مشکوک در بدخشان شناسایی نشده است.

این در حالی است که ریاست صحت عامه بدخشان، تیم‌های صحی را در پل‌ها و رهگذرهای عبوری با چین و تاجیکستان در آن ولایت گماشته است تا کسانی را که از این مسیرها وارد افغانستان می‌شوند، معاینه کنند تا جلو ورود کروناویروس را بگیرند.

XS
SM
MD
LG