لینک های دسترسی

Breaking News

۱۱ خبرنگار افغان در شش ماه کشته شده اند – گزارش


کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان در گزارشی تازه‌اش اعلام کرد که در شش ماه اول سال روان میلادی، ۸۹ قضیۀ خشونت در برابر خبرنگاران ثبت شده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، ۲۲ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در این خشونت‌ها، کشته‌شدن ۱۱ خبرنگار افغان و زخمی‌شدن ۱۱ خبرنگار دیگر شامل است.

به باور کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان، تمام خبرنگاران به صورت هدفمند و مستقیم هدف قرار گرفته اند که از این میان ۹ خبرنگار در حملۀ انتحاری شش‌درک کابل جان باختند و داعش مسؤولیت آن حمله را به دوش گرفت. دو خبرنگار نیز در ولایات کندهار و خوست، ترور شده اند.

این کمیته در گزارشش، شش ماه اول ۲۰۱۸ میلادی را خونین‌ترین زمان خوانده و گفته است: "در پهلوی موارد قتل خبرنگاران، کمیته ۱۹ مورد توهین و بدرفتاری، ۱۴ مورد لت و کوب، ۱۱ مورد زخمی‌شدن، ۲۸ مورد تهدید، ۵ مورد بازداشت و احضار و یک مورد اخراج غیرقانونی از رسانه را ثبت نموده است".

کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران، در قبال ۳۷ درصد این قضایا داعش و طالبان را مسؤول دانسته و گفته است که بیشتر این قضایا شامل قتل و تهدید خبرنگاران می‌شود.

مسؤولیت ۳۶ درصد خشونت در برابر خبرنگاران، به حکومت افغانستان و ۱۴ درصد نیز به افراد ناشناس و دو قضیه هم به مدیران رسانه‌ها نسبت داده شده است.

این کمیته با اشاره به حملۀ سی‌اُم اپریل در شش‌درک کابل گفته است که پس از آن رویداد نگرانی خبرنگاران و رسانه‌ها در قبال مصؤونیت شان افزایش یافته است.

به باور مسؤولان این نهاد، خشونت با خبرنگاران، خودسانسوری رسانه‌ها را در پی داشته است و در ولایات چون غزنی، هلمند، کندهار و ننگرهار که که حضور گروه‌های تروریستی بیشتر است، سانسور نیز بیشتر مشاهده می‌شود.

معافیت مجرمان ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان، تبلیغاتی در رابطه به جنگ در رسانه‌ها، مخالفت‌های سیاسی و فکری گروه‌های تروریستی با رسانه‌ها و خبرنگاران و تطبیق‌نشدن قوانین و لوایح مصؤونیت خبرنگاران، در این گزارش عوامل اصلی افزایش خشونت در برابر خبرنگاران یاد شده است.

کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران از نهادهای امنیتی و مدیران رسانه‌یی خواسته است که برای مصؤونیت خبرنگاران به ویژه هنگام پوشش واقعات تروریستی، اقدامات جدی را روی دست بگیرند.

XS
SM
MD
LG