لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا بدون اتکا به امریکا نیروی واکنش سریع ایجاد می‌کند


اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ یک نیروی نظامی مشترک با حضور حداکثر ۵۰۰۰ نظامی ایجاد کند که بدون اتکا به ایالات متحده، قابلیت مداخله در طیفی از بحران‌ها را داشته باشد.

بر اساس سند محرمانۀ ۲۸ صفحه‌ای این اتحادیه که خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده است این نیرو که از آن به نام "ظرفیت اعزام فوری اتحادیه اروپا" یاد شده است، باید از اجزای نیروی زمینی، هوایی و بحری متشکل باشد و بتوان از آن، نظر به بحران، به صفت نیروی منتظره کار گرفت.

وزیران امور خارجه و دفاع اتحادیه اروپا بحث و گفتگو درباره این طرح را عصر دوشنبه با این هدف آغاز کردند که تا ماه مارچ سال آینده به یک سند نهایی در این رابطه دست یابند.

ایتالیا و فرانسه، دو قدرت نظامی اتحادیه اروپا، از پیش‌نویس این طرح استقبال کرده‌اند. دیدگاه دولت ایتلافی آلمان که قرار است به زودی رویکار آید، نیز در مورد این طرح حایز اهمیت است.

دو دهه پیش رهبران اتحادیه اروپا برای اولین بار موافقت کردند که یک نیروی ۵۰هزار تا ۶۰هزار نفری تشکیل دهند، اما نتوانستند آن توافق را عملی کنند.

حالا پیش‌نویس استراتیژی جدید که جوسپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه آن را تهیه کرده است، ملموس‌ترین تلاش برای ایجاد یک نیروی نظامی مستقل است که قرار است به ایالات متحده متکی نباشد.

در پیش نویس این طرح آمده است: " برای انجام طیف وسیعی از وظایف مدیریت بحران نظامی، به سرعت، استحکام و انعطاف بیشتری نیاز داریم."

نظامیان تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ترکیب این نیروی واکنش سریع شامل نخواهند بود، اما هر گونه سوق و اعزام و عملیات این قوا مستلزم اجماع تمام اعضای این اتحادیه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG