لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از نصف سوادآموزان افغان زنان اند


سال گذشته ۲۲۶ هزار زن افغان در کورس‌های سوادآموزی شرکت کرده اند
سال گذشته ۲۲۶ هزار زن افغان در کورس‌های سوادآموزی شرکت کرده اند

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان به مناسبت روز جهانی سواد در کابل، گفت جهت گسترش سواد، در سال گذشتۀ خورشیدی ۱۸ هزار و ۷۲۹ صنف سوادآموزی در سراسر افغانستان دایر شد و ۴۰۰ هزار تن شامل ۱۹۱ هزار مرد و ۲۲۶ هزار زن از این برنامه‌ها مستفید گردیدند.

آقای دانش افزود "خوشبختانه در حدود ۵۵ درصد کسانی را که در صنوف سوادآموزی اند زنان تشکیل می‌دهند".

بربنیاد آمار حکومت افغانستان ۱۷هزار مکتب در سراسر این کشور فعالیت دارند و ۹.۲ میلیون دانش‌آموز که ۳۹ درصد آن دختران اند، در این مکاتب مشغول آموزش اند.

این در حالیست که به گفتۀ معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان فقط ۳۰ درصد افغان‌های بالای ۱۵ سال، با سواد اند و میان ۶۰ تا ۶۵ درصد افغان‌ها بی‌سواد اند.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، افزود که نهایی‌شدن طرح بسیج ملی جهت محو بی‌سوادی شامل طرحی تشویقی برای گسترش سواد، نقش سکتور خصوص در برنامۀ سواد آموزی و امضای تفاهم‌نامه میان وزارت معارف و نهادهای دولتی جهت برگزاری برنامه‌های سواد آموزی برای کارمندان بی‌سواد این نهادها، از برنامه‌های رهبری وزارت معارف است.

آقای دانش همچنان تأکید ورزید که معارف افغانستان در ترویج همبستگی ملی، مبارزه با نفرت پراگنی‌های قومی، نژادی، خشونت، افراط گرایی و با فساد اداری می‌تواند، نقش اساسی داشته باشد.

در همین حال رولا غنی، بانوی نخست افغانستان - که لقب سفیر سواد نیز به وی داده شده است - نصاب تعلیمی و نصاب سوادآموزی را مورد انتقاد قرار داد و گفت "متاسفانه کسانی که در صنوف شش، هفت و هشت مکتب اند، وقتی برای یک کار پیش من می‌آیند، سوال می‌کنم شما صنف هشت را خلاص کرده اید، خواندن و نوشتن می‌توانید، می‌گویند ولا نی، نشد. این باید قابل قبول نباشد، باید آنان یاد بگیرند".

او، افزود که باید افراد مسلکی برای پیش‌برد برنامه‌های سوادآموزی در ولایات گماشته شوند.

رولا غنی، همچنان برای چاپ یک هزار کتاب درسی، کمک مالی کرده است.

در همین حال وزارت معارف افغانستان مصمم است که تا سال ۲۰۱۸ میلادی، نصاب جدید برنامۀ سوادآموزی را در سراسر افغانستان تطبیق کند.

سردارمحمد رحیمی، معین وزارت معارف افغانستان گفت اگر سالانه حدود یک میلیون نفر تحت پوشش برنامۀ سوادآموزی قرار گیرد، تا چندسال آینده میزان افراد باسواد در این کشور میان هفتاد تا هشتاد درصد افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG