لینک های دسترسی

Breaking News

در مالستان و جاغوری چی می‌گذرد؟


حکومت افغانستان گفته است که نیروی اضافی به ولسوالی های جاغوری و مالستان ولایت غزنی اعزام شده است
حکومت افغانستان گفته است که نیروی اضافی به ولسوالی های جاغوری و مالستان ولایت غزنی اعزام شده است

مقام‌های محلی در ولایت غزنی مدعی اند که با وصف رسیدن قوای اضافی به ولسوالی های جاغوری و مالستان آن ولایت، طالبان توانسته اند چندین روستای جاغوری را تصرف کرده و نیز ولسوالی مالستان را در محاصره نگهدارند.

جنگ در جاغوری و مالستان که وارد سیزدهمین روز شده است، هنوز هم به شدت ادامه دارد.

ضامن علی هدایت، ولسوال مالستان به صدای امریکا گفت که چهارشنبه ۲۳ عقرب (۱۴ نوامبر) برخی امکانات جنگی و ده‌ها نیروی تازه نفس به این ولسوالی رسید. او ابراز امیدواری کرد که با رسیدن این قوا وضعیت به سودنفع نیروهای دولتی تغییر کند.

آقای هدایت گفت "از ۳۰۰ متری بر ما حمله می‌کنندو ما دفاع می‌کنیم. عملیات تصفیوی راه انداخته نتوانستیم به دلیل اینکه (طالبان) نقاط مهم را در کنترول داشتند، حالا که نیرو آمده ممکن بتوانیم آنان را از ساحه بیرون کنیم".

از سوی دیگر فاطمه رحیمی، عضو شورای ولایتی غزنی و باشندۀ ولسوالی جاغوری می‌گوید که طالبان شب گذشته بخش‌هایی از ساحۀ ناوۀ انگوری آن ولسوالی را تصرف کرده اند.

خانم رحیمی ادعا می‌کند که کماندوهای افغان در ساختمان ولسوالی مستقر شده اند و اقدام نمی‌کنند. او اقدام دولت مبنی بر اعزام نیرو را به جاغوری و مالستان نمایشی توصیف کرد.

تماس های صدای امریکا برای گرفتن جزئیات از مسوولان محلی ولایت غزنی یا بی پاسخ ماند و یا مقام ها از ارایۀ جزئیات پرهیز کردند.

اما شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در فیسبوک نگاشته است که برخی ها شایعه نشر می کنند که گویا به قوای امنیتی اجازۀ جنگ داده نمی شود. او در این پیام نوشته است که افراد مغرض به گونۀ هدفمندانه این شایعات را پخش می‌کنند.

دفتر مطبوعاتی پولیس غزنی با پخش خبرنامه‌ای از دفع حملات طالبان در ولسوالی‌های جاغوری، مالستان، واغظ و مرکز غزنی خبر داده است.

همچنان دفتر رسانه‌های ولایت غزنی نیز باپخش تصاویری اعلام کرده که شریف یفتلی لوی درستیز وزارت دفاع در رأس یک هیأت به هدف مدیریت جنگ در این ولایت رسیده است.

از سویی هم حفظ الله گلستانی رییس مبارزه با حوادث غزنی می‌گوید که بیش از ۲۰۰۰ خانواده از ولسوالی های جاغوری و مالستان به مرکز ولایت غزنی بیجا شده اند.

حکومت در غزنی برای صد فامیل در ساختمان‌های موسوم به ثقافت اسلامی جا داده است و بیشتر خانواده‌ها در مساجد به سر می‌برند از سوی هم ریاست صحت عامه غزنی اعلام کرده که بالاتر ۶۰۰ مریض را در جمع بیجاشدگان تداوی کرده است.

XS
SM
MD
LG