لینک های دسترسی

Breaking News

نشست جی هفت، بدون توافق جمعی پایان یافت


هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، روز شنبه نشست خود را بدون دسترسی به کدام توافق جمعی روی تغیر اقلیم پایان دادند.

ادارۀ به رهبری دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، می خواهد در بارۀ تصمیم گیری ایالات متحده مبنی بر باقی ماندن در توافق پاریس وقت بیشتر سپری کند.

سایر شش کشور جی هفت توافق کردند تا به تعهدات شان در خصوص عملی ساختن توافقنامۀ ۲۰۱۵ پاریس که هدف آن کاهش انتشار گاز های گلخانه یی یا گاز های مضره است، پابند بمانند.

اعلامیۀ مشترک نشست جی ۷، که دو روز پس از مذاکرات در شهرک تاورمینا ایتالیات به نشر رسید حاکیست که ایالات متحده "در حال بررسی پالیسی های خود روی تغیر اقلیم و توافقنامۀ پاریس است و به همین دلیل در موقعیتی نیست که روی این موضوعات شامل اجماع گردد."

دونالدترمپ در تویتر خود نگاشته است که او هفتۀ آینده در بارۀ پاریس تصمیم خواهد گرفت.

اعلامیه یی گروه جی هفت پس از آن نشر می شود که آقای ترمپ وعدۀ باقی ماندن در پیمان پاریس را رد کرده در برابر فشار های بین المللی ناشی از همتایانش در نشست مقاومت کرد.

پاولو جینتیلونی صدراعظم ایتالیا که ریاست نشست جی ۷ را به عهده داشت گفت "سایر کشور های عضو، موقف شان را در بارۀ پیمان تغیر اقلیم یک ملی متر هم تغیر نمی دهند. ایالات متحده تاهنوز تصمیم نگرفته است و امیدوارم آنان در یک مسیر درستی تصمیم گیری کنند."

آقای جینتیلونی گفت "اقلیم یک موضوع کوچک نبود و امیدوار استیم که ایالات متحده به زودی و خوبی تصمیم بگیرد به خاطریکه پیمان پاریس به کمک ایالات متحده نیاز دارد."

ایمانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه "ظرفیت" آقای ترمپ را برای "شنیدن" حرف های دیگران ستود.

آقای مکرون گفت"به رئیس جمهور ترمپ گفتم که برای اعتبار ایالات متحده و منافع امریکاییان ضروری است که آن کشور به توافقنامۀ پاریس متعهد باقی بماند."

اما در این میان انگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در بارۀ مذاکرات جی هفت روی تغیر اقلیم گفت "اگر نگویم که بحث ها رضایت بخش نبود، می توانیم بگویم را بسیار دشوار بود."

ایمانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، آقای ترمپ را به خاطر "ظرفیت شنیدن" نظریات دیگران، مورد ستایش قرار داد.

در نخستین روز این نشست که در شهر سیسلی صورت گرفت، روی موضوعات تغییر اقلیم، تجارت و مهاجرت بحث شد. رئیس جمهور ایالات متحده تلاش ورزید موضوع کوریای شمالی را در محراق توجه قرار دهد. او کوریای شمالی را، "یک مشکل بزرگ جهانی" عنوان کرد.

سفر نه روزۀ رئیس جمهور ایالات متحده به خارج از امریکا در حالی صورت می گیرد که بحث داغ در واشنگتن در مورد احتمال روابط تیم مبارزات انتخاباتی وی در جریان انتخابات ۲۰۱۶ جریان دارد.

اما رئیس جمهور ترمپ در جریان ۹ روز سفرش هیچ کنفرانس خبری را برگزار نکرد که این امر به وی اجازه داد از سوالات در بارۀ تحقیقات در خصوص روابط ستاد انتخاباتی وی با روسیه دوری جوید.

علاوه بر آن، مشاور ارشد اقتصادی امنیت ملی آقای ترمپ روز شنبه در کنفرانس خبری کوتاه نخواستند در رابطه به این سوال پاسخ دهند.

تجارت در جی هفت

با وجود عدم توافق ایالات متحده در مورد توافق تغیر اقلیم پاریس، به نظر می رسد که رهبران گروه ۷ توانستند روی تجارت که موضوع دیگر جنجال برانگیز نشست را تشکیل می داد به توافق برسند.

رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان تعهد کردند تا از پالیسی حمایت از تولیدات داخلی پیروی نکنند.

تعهد عدم توجه به حمایت از تولیدات داخلی یک بخش از اعلامیه یی نشست جی هفت گذشته را تشکیل می داد، اما این تعهد پس از ملاقات وزرای مالیه کشور ها در اوایل این ماه در ایتالیا حذف شده بود.

این بار رهبران نشست جی هفت یکبار دیگر تعهدات شان را مبنی برحفظ بازار آزاد و مبارزه با حمایت از تولیدات داخلی تصریح کردند.

ادارۀ دونالدترمپ استدلال می کند که تجارت باید متوازن و عادلانه و آزاد باشد.

ستیفن مونچین، وزیر مالیۀ آقای ترمپ، گفته است که ایالات متحده اگر توافقنامه های تجاری به شرکت ها و کارگران امریکایی غیرعادلانه باشد، حق خود را برای حمایت از تولیدات داخلی حفظ می کند.

شینزو آبی، صدراعظم جاپان، گفت که نشست جی هفت همچنان توافق کرد تا فشار را روی کوریای شمالی به شمول تعزیرات افزایش دهد.

آقای آبی گفت " گفت این نخستین بار بود که رهبران جی هفت تهدید ناشی از کوریای شمالی را به مثابۀ یک مسئلۀ مهم تشخیص دادند.تهدید ناشی از کوریای شمالی وارد یک مرحلۀ جدید خود شده است. یک خطری موجود است که می تواند مانند یک بیماری ساری به همه جا شیوع کند."

رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان همچنان روی دو موضوع دیگر توافق کردند: همکاری نزدیکتر علیه دهشت افگنی و دوم در صورت ادامه مداخلۀ روسیه در اوکراین، وضع تعزیرات تازه بر مسکو.

نشست جی هفت یا کشور های بزرگ صنعتی جهان یک اجتماع غیررسمی است که سالانه برگزار می گردد و تصامیم اتخاذ شده در آن به عنوان پیمان بین المللی الزامی نمی باشد.

در گروه جی هفت کشور های کانادا، فرانسه، ایتالیا، جاپان، آلمان، ایالات متحده و بریتانیا شامل اند که اتحادیۀ اروپایی نیز در آن شرکت می کند.

XS
SM
MD
LG