لینک های دسترسی

Breaking News

شولتز: پناهجویان جنایتکار افغان و سوری از آلمان اخراج ‌شوند


اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان
اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان روز پنجشنبه ششم جون (۱۷ جوزا) گفته است که آن عده پناهجویان افغان و سوری که جنایتکار پنداشته می‌شوند، از آلمان اخراج خواهند شد.

شولتز این مطلب را درست یک هفته پس از آن بیان داشت که سلیمان عطایی، یک پناهجوی ۲۵ سالۀ افغان در شهر منهایم آلمان، به ضرب چاقو یک منسوب پولیس و پنج نفر دیگر را زخمی کرد که سپس این پولیس آلمان به دلیل جراحات در گذشت.

شولتز که در مورد مسایل امنیتی آلمان در پارلمان آن کشور سخنرانی می‌کرد، خطاب به قانونگذاران آلمانی گفت: "این خشمگینم میکند که کسی در صدد پناهجویی در اینجا است، جدی‌ ترین جرم را مرتکب میشود. چنین جنایتکاران باید اخراج شوند، حتا اگر از سوریه و افغانستان باشند...مجرمان جدی و تهدیدات تروریستی در اینجا جا ندارند."

صدر اعظم آلمان با اشارۀ مشخص به حملۀ پناهجوی افغان در منهایم آن را بیانگر "ایدیولوژی افراطی اسلامی" خواند و گفت: "فقط یک واژه برای توصیف آن وجود دارد: ترور. بیایید با تروریزم اعلام جنگ کنیم."

آلمان که هیچگونه روابط دپلوماتیک با حکومت طالبان در افغانستان ندارد، در حال حاضر پناهجویان افغان را حتا در صورت رد شدن درخواست‌های پناهندگی شان، به افغانستان اخراج نمیکند. با اینحال، شولتز گفت که دولت آلمان سرگرم یافتن راه حلی است تا افغان‌های متهم به جرم و جنایت را به کشورهای همسایۀ افغانستان اخراج کند.

شولتز افزود: "وزارت داخلۀ [آلمان] سرگرم کار در زمینۀ استرداد مجرمان خطرناک به افغانستان است. این وزارت از قبل در مورد تطبیق این طرح با کشورهای همسایۀ افغانستان تماس گرفته است. دیگر تجلیل و گرامی‌داشت از تهاجمات تروریستی را تحمل نخواهیم کرد. این سیلی به صورت قربانیان، خانواده‌های آنان و نظم دموکراتیک ما است."

در همین حال، نانسی فیزر، وزیر داخلهٔ آلمان، به خبرنگاران گفت که مقامات از چند ماه به اینسو موضوع اخراج جنایتکاران و افراد خطرناک را به افغانستان تحت بررسی دارند. او گفت: "بسیار واضح می‌گویم که ما هرگونه تلاش ممکن را به خرج می‌دهیم تا افراد خطرناک شهروند سوریه و افغانستان را به کشورهای شان برگشت دهیم."

از سوی دیگر بریتا هسلمن، قانونگذار آلمانی که حزب وی بخشی از حکومت ایتلافی شولتز است، مذاکرات با طالبان یا همسایگان افغانستان را برای رسیدن به توافق استرداد پناهجویان افغان دشوار توصیف کرد. او گفت: "کدام کشور سوم علاقمند پذیرش تروریستان یا جنایتکاران جدی خواهد بود؟"

در اوج بحران مهاجرت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، آلمان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای اروپایی بود و بیش از یک میلیون مهاجر سوری، افغان و عراقی را پذیرفت. این کشور پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان نیز تا کنون ده‌های هزار افغان را پناه داده است.

حسن حسينى، خبرنگار افغان مقيم آلمان، می‌گوید که پس از رویداد منهایم "حس عجین شرم و ترس" برایش دست داده است. او گفت که زمانیکه شهروندان آلمان و دیگر کشورها به وی به عنوان افغان نگاه میکنند، این ترس را دارند که مبادا رویداد مشابهی به آنان دست دهد که برایش مایۀ شرم است.

برخی افغان‌های مقیم آلمان، به ویژه کسانیکه درخواست‌های پناهندگی آنان هنوز در جریان طی مراحل است، این نگرانی را دارند که مبادا عرصه برای پذیرش پناهجویان افغان در آلمان تنگ شود.

آزیتا نظیمی، عضو جنبش اتحاد وهمبستگی زنان، كه در تظاهرات عليه طالبان در افغانستان سهم داشته و سپس به آلمان رفت، از این ناحیه ابراز نگرانی دارد. او گفت که رویداد منهایم ممکن منجر به استرداد شماری از افغان‌ها به کشور شان شود، افغان‌هایی که برخی از آنان در افغانستان با تهدید روبرو خواهند بود.

شماری از افغان‌های مقیم آلمان به این باور اند که حملۀ اخیر پناهجوی افغان در منهایم، نگرش را نسبت به افغان‌ها در میان مردم آلمان و حتا پناهجویان سایر کشورها مثل ترکیه و ایران تغییر داده است.

پولیس آلمان اطلاعات تازه‌ای را در بارۀ سلیمان عطايى نشر کرده است. بر اساس این اطلاعات، عطایی ۱۳ ساله بود که با برادرش به آلمان رفت. نخست پروندۀ پناهندگی او رد شد. اما، پس از ازدواج با یک زن ترکی صاحب دو فرزند شد و به عنوان پناهنده پذیرفته شد.

پولیس آلمان گفته است که سلیمان سابقۀ جرمی نداشت و از طریق انترنت به گروه‌های تندرو مسلمان متمایل شده و برخی ویدیوهای اسلام‌گرایان تندرو را در یوتیوب شريك کرده است. پولیس آلمان گفته است كه اين حمله برنامه‌ریزی شده بوده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG