لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید جدی در منطقه نیازمند کمک منطقه ای است - غنی


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان طی اعلامیه یی ضمن محکوم نمودن حمله انتحاری روز گذشته در مرز میان هند و پاکستان که ۶۰ نفر در نتیجه آن هلاک شد، گفت که منطقه با تهدید جدی مواجه بوده و از بین بردن این تهدید به مساعی مشترک و جدی منطقوی نیاز دارد.

در این حال یک تحلیلگر پاکستانی می گوید که مردم پاکستان از حکومت خواستار ایجاد یک ستراتیژی جدید ضد دهشت افگنی اند.

تحلیلگران هر دو کشور افغانستان و پاکستان بخاطر مبارزه با دهشت افگنی در منطقه روی همکاری، تفاهم و عملکر مشترک کشور های منطقه به شمول افغانستان، پاکستان، ایران و چین تاکید دارند.

عبدالغفور لیوال رئیس مرکز مطالعات منطقوی افغانستان میگوید که افغانستان این را درک کرده است که بدون همکاری و عملکرد مشترک کشور های منطقه امنیت در منطقه تامین نخواهد شد. از این رو سیاست خارجی افغانستان بر اساس صلح و امنیت منطقویی استوار است.

اما آقای لیوال تاکید کرد که کشور های همسایه تنها به صلح ملی اند نه منطقه.

آقای لیوال می گوید: " متاسفانه مشکل اینست که هنوز همسایه ها به این وسعت فکری نرسیده اند و هنوز صرف در مورد امنیت ملی فکر میکنند و حتی بخاطر امنیت ملی در کشورشان حاضر استند به همسایه ها مداخله کنند. گویا امنیت داخلی شان را در بد امنی همسایه ها میدانند."

آقای لیوال گفت تازمانیکه پاکستان و کشور های همسایه منافع خود را در ناامنی کشورهای همسایه جستجو کنند، امنیت در منطقه تامین نخواهد شد.

غفور لیوال افزود که نخستین کاری که افغانستان می تواند در تامین امنیت در منطقه انجام دهد، به پا ایستادن خود اش است تا توان دفاع از حوادث ناگوار را داشته باشد. آقای لیوال به پاکستان اشاره کرده گفت که اگر پاکستان مراکز دهشت افگنی را از بین ببرد، می تواند امنیت را در کشور خود و هم در منطقه تامین کند.

در این حال خادم حسین تحلیلگر پاکستانی واستاد در یکی از پوهنتون های پاکستان میگوید که خطر دهشت افگنی نه تنها در افغانستان و ایران، بلکه در بخش های شمال، جنوب و غرب پاکستان نیز گسترش یافته است.

آقای حسین می گوید که اکنون مردم پاکستان می خواهند که رهبران منطقه باهم روی استراتیژی کار کنند که بتوانند بر ضد دهشت افگنی عمل نمایند و رهبران پاکستان در سیاست خارجی تغییری را بوجود بیاورند که به زیان پاکستان نباشد.

آقای حسین می گوید: " حکومت و پارلمان پاکستان سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی را طور بررسی کنند که نواقص و خالیگاه هایی که وجود دارد باید آنرا پرکنند و به آن رسیدگی کنند."

حکومت جدید و حکومت پیشین افغانستان به رهبری حامد کرزی همواره بر مبارزه علیه دهشت افگنی و دهشت افگنان تاکید داشته اند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان در گذشته در نامه یی به رهبران پاکستان، شرایط کابل را برای مبارزه مشترک بر ضد دهشت افگنی مشخص نموده بود.

آقای کرزی گفته بود پناهگاه های دهشت افگنان و مراکز حمایوی آنان باید در منطقه از بین برده شود. مقامات افغان بارها پاکستان را متهم نموده اند که به طالبان افغان پناهگاه و حمایت های اطلاعاتی و نظامی فراهم میکنند اما پاکستان این ادعاها را همواره رد نموده است.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG