لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه خواهان نشست سه جانبه با افغانستان و امریکاست


ملاقات رئیس جمهور غنی در حاشیۀ نشست تاشکند با وزیرخارجۀ روسیه
ملاقات رئیس جمهور غنی در حاشیۀ نشست تاشکند با وزیرخارجۀ روسیه

مسکو می خواهد یک نشست سه جانبه میان افغانستان، روسیه و ایالات متحده برگزار شود.

سرگی لاوروف، وزیرخارجۀ روسیه، در دیدار روز سه شنبه با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، از پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت کرده گفت که هدف مسکو "ثبات کشور های منطقه و گسترش همکاری های اقتصادی میان آن ها" می باشد.

براساس اعلامیه یی ریاست جمهوری افغانستان، آقای غنی که در حاشیۀ کنفرانس بین المللی تاشکند برای افغانستان با آقای لاوروف در ازبکستان ملاقات کرد، از پیشنهاد روسیه برای برگزاری نشست سه جانبه میان افغانستان، روسیه و ایالات متحده استقبال نموده است.

تاهنوز زمان و محل برگزاری این نشست مشخص نگردیده است.

پیشنهاد وزیرخارجۀ روسیه برای برگزاری نشست سه جانبه در حالی صورت می گیرد که مقامات ملکی و نظامی ایالات متحده، مسکو را به داشتن روابط با گروه طالبان افغان متهم کرده اند.

روسیه این ادعا را رد کرده است، اما چندی پیش مسکو گفت که آماده است شرایط مناسب مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان را مهیا کند.

وزارت خارجۀ روسیه گفته بود که با" اعمال زور و فشار" نمی توان به جنگ أفغانستان نقطۀ پایان گذاشت.

هنوز مشخص نیست که روسیه چرا خواهان برگزاری این نشست است، اما در گذشته مسکو از گسترش نفوذ جنگجویان گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار جلوگیری دامنۀ نفوذ جنگجویان آن گروه در کشور های آسیای میانه شده بود.

رئیس جمهور افغانستان روز سه شنبه به اشتراک کنندگان اجلاس تاشکند گفت که در زمان حاضر کمتر از دو هزار پیکارجوی داعش در افغانستان به ویژه در دو ولایت شرقی و شمال افغانستان فعالیت دارند.

XS
SM
MD
LG