لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: همکاری سازمان شانگهای به رونق اقتصادی افغانستان می انجامد


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در آستانه برگزاری نشست سازمان همکاری شانگهای نقش این سازمان را در پیشرفت اقتصادی و امنیتی منطقه به ویژه برای افغانستان مهم بر شمرد.

رئیس جمهور غنی در مصاحبه با تلویزیون مرکزی چین (سی سی تی وی) گفت افغانستان خواهان همکاری های بیشتر در مورد پیشرفت های اقتصادی و امنیت منطقه یی در میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای می باشد.

افغانستان به حیث کشور ناظر در نشست این سازمان با موقعیت پرمزیت جغرافیایی در توسعه سازمان همکاری شانگهای بسیار مهم ایفا کرده است. در عوض، افغانستان توقع دارد که این سازمان همکاری بیشتر را میان اعضای سازمان همکاری شانگهای برای توسعه افغانستان تقویت کند

آقای غنی گفت "افغانستان خوشبختانه از منابع طبیعی فراوان برخوردار است. ثروت معادن ما حدود سه تریلیون تخمین شده است. بنابراین انکشاف ظرفیت معادن برای تمام منطقه مفید خواهد بود."

رئیس جمهور غنی افزود "برای افغانستان، ما با یک بازار بیشتر از سه میلیارد نفری معامله می کنیم. چین، هند، روسیه، قزاقستان، تمام کشورهای آسیای میانه که عضویت دارند و پاکستان. بنابراین سیاست منصفانه برای توسعه زنجیرهای ارزش و زنجیره عرضه ضروری می شود و این نوع همکاری، افغانستان را به یک مرحله رونق و شگوفایی خواهد رساند."

رئیس جمهور غنی گفت برای افغانستان امنیت و روند صلح مسایل اجتناب ناپذیر است. او گفت افغانستان همیشه در خط مقدم جبهه در عملیات بین المللی علیه گروه دهشت افگنی بوده است. و امیدوار است که سازمان شانگهای همکاری بیشتر را در حفظ امنیت و ثبات منطقوی به خاطری که دهشت افگنی محدود به یک کشور نیست عملی سازد.

هند و پاکستان، دو عضو جدید

در کنفرانس امسال سازمان همکاری شانگهای کشورهایی هند و پاکستان منحیث اعضای جدید این سازمان اشتراک می کنند. رشید علیم اف، منشی عمومی سازمان همکاری شانگهای به روز یکشنبه در بیجینگ گفت هند و پاکستان انرژی جدید را در این نشست تزریق می کنند.

آقای علیم اف گفت "نشست شانگهای فصل جدید را در تاریخ باز می کند. تحت چوکات کاری هشت عضو گسترش خواهد یافت. چهار عضو آن دارای قدرت هسته یی است و چهار عضو دیگر امضا کننده پیمان منطقه عاری از سلاح هسته یی آسیای مرکزی استند. دو کشور اعضای دایمی سازمان ملل استند."

علیم اف افزود "قزاقستان عضو غیر دایمی آن است. تمام این کشور ها متحدانه در حفظ ثبات صلح و امنیت منطقه نقش مهم را بازی می کنند."

خان ولی خان بشرمل، مدیر عمومی مرکز استراتژیک مطالعات بین الملی افغانستان می گوید که سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای خط مشی خوب انکشافی را برای افغانستان ایجاد کرده است و امیدوار است که کنفرانس شانگهای فرصت های جدید را برای کشورش به ارمغان بیاورد.

بشرمل گفت "فکر می کنم این کنفرانس این نشست فرصتی را برای ما مساعد بسازد تا با اعضای دیگر آن یکجا بنشینیم و ساحات مورد علاقه برای افغانستان را مورد بحث قرار دهیم. مخصوصا در مورد تجارت، داد و ستد و همچنین فرصت عصری سازی منطقه بحث کنیم."

آقای بشرمل گفت "دهشت افگنی تهدید مستقیم به آسیای مرکزی و همچنین جنوب آسیا و افغانستان است. مردم افغانستان از دهشت افگنی رنج می برند. بنابراین درک من این است که نشست شانگهای یک خط مشی را برای کشورهای منطقه ارائه می دارد تا نظریات شان را ابراز دارند."

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد. یک نهاد یک سازمان بین حکومتی است که متشکل از هشت عضو شامل چین، قزاقستان، قرغیزستان، روسیه، تاجکستان، ازبکستان، هند و پاکستان است.

XS
SM
MD
LG