لینک های دسترسی

Breaking News

غنی خواهان صلح با 'قید و شرط'؛ اما مذاکرات بدون قید و شرط شد


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که مذاکرات آنان با طالبان بدون ‌قید و شرط است؛ اما خواستار "صلح با قید و شرط" با این گروه شد.

آقای غنی روز یک شنبه ۱۰ اگست (۲۰ اسد) پس از ادای نماز عید قربان در ارگ گفت که صلح به آینده افغانستان بستگی دارد و باید در صلح مساوات هر افغان با افغان دیگر تامین شود.

رییس جمهور غنی با تاکید بر برگزاری انتخابات در افغانستان گفت که یک حکومت با صلاحیت و قوی در مورد صلح باید تصمیم بگیرد. او گفت: "آیا یک حکومت ضعیف صلح کرده می‌تواند؟ آیا یک حکومت که در آخرین مرحله مدت قانونی‌اش باشد تصامیم سخت را گرفته می‌تواند؟ صلح قاطعیت و صلاحیت می‌خواهد."

آقای غنی همچنان گفت:" صلح سمتی، قومی و حزبی نیست، بل‌که صلح ملی است و این روند مربوط هر افغان است."

او در این پیام عیدی خود به مردم اطمینان داد که صلح در افغانستان آمدنی است و افزود که آینده افغان‌ها در کشورهای دیگر نه، بل در داخل کشور تعیین خواهد شد.

رییس جمهور افغانستان بار دیگر خواستار اتفاق سیاست‌گران افغان و شهروندان افغانستان شد و تاکید کرد که اگر افغانان واحد و یک‌پارچه باشند، هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند جلو آنان را بگیرد. او گفت: "ما به گذشته بر نمی‌گردیم، به پیش می‌رویم."

رییس جمهور افغانستان افزود که تمامی افغان‌ها صلح با عزت می‌خواهند؛ اما به گفته وی شهروندان افغانستان صلحی را نمی‌خواهند که بار دیگر بی‌وطن و مهاجر شوند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان از احتمال رسیدن به یک توافق نهایی با نمایندگان طالبان خبر داده بود.

حکومت افغانستان نیز از آغاز احتمالی گفتگوهای "بین‌الافغانی" خبر داده و وزارت دولت در امور صلح افغانستان گفته بود که برای پیشبرد گفتگوهای مستقیم با گروه طالبان، ترکیب هیات مذاکره‌کنندۀ حکومت با طالبان نهایی شده است.

XS
SM
MD
LG